Gammel og ny digi.no (Foto: Skjermdump/montasje)

Velkommen til nye digi.no

Langt mer enn et ansiktsløft.

Dette er en historisk dag for oss. Ikke bare lanserer vi ny design, vår gamle publiseringsløsning skal endelig erstattes.

Enda viktigere er det at dørene åpner seg for innovasjon og spennende tjenester, som vi gleder oss til å dele med dere i tiden fremover.

Vi håper og tror lesere flest vil sette pris på endringene, og er selvsagt spent på mottakelsen. Kom gjerne med ønsker og innspill i debatten, ris og ros.

Gratulasjonene flommet inn i fjor høst da Teknisk Ukeblad Media kjøpte oss. Med rette. En riktigere eier for IT-bransjens nettavis er det vanskelig å forestille seg. Redaksjonen har fått en fantastisk mottakelse her vi deler lokaler med våre nye venner i Akersgata 35.

Redaksjonelt blir det ingen endringer, bare mer av det gode stoffet vårt. Som lovet har vi fått tilført ekstra ressurser både i form av flere journalister, men også utviklingskraft. Ikke minst høster vi kunnskap, erfaringer og viktige bidrag fra noen av landets dyktigste fagfolk innen digital medieutvikling, foto og multimedia.

Nå vinker vi farvel til Aller sitt egenutviklede publiseringssystem som har røtter tilbake til 1990-tallet og som vi har brukt siden 2003.

digi.no ble etablert som Norges første nettavis uten papirpublikasjon allerede i 1996. Det er et betydelig arbeid som har vært nedlagt for å flytte over arkivet, som teller drøyt 79.000 artikler og sikkert enda flere bilder, over til vårt nye hjem på Escenic-plattformen.

- Arbeidet har tatt to måneder. Den største utfordringen har vært importen. Det har vært mye «råtne» data i form av ugyldig HTML og ikke-avsluttede tagger. Det har vært kjørt mye regulære uttrykk (regex) og opprydning, sier IT- og utviklingssjef Knut Paulsen i TU Media.

Lanseringen i dag er bare starten. Fremover blir det kontinuerlig utvikling, forsikrer han.

Det er bare å glede seg.

Marius Jørgenrud
redaktør digi.no

Til toppen