Vellykket satsing på fiber til bedrift

Hafslund Telekom har valgt bedriftsmarkedet som målgruppe, og opplever stor interesse.

Fiber er en infrastruktur som Telenor ikke engasjerer seg i, mens store offentlige aktører som kraftselskaper og det halvveis statseide BaneTele jobber for fiber-utbredelse i Norge.

Tregheten med fiberutbyggingen skyldes at det er for dyrt å bygge fiber inn til husstander og bedrifter.

Hafslund Telekom (tidligere Hafslund Tokom), som er datterselskap i Hafslund-konsernet, hevder likevel å allerede tjene penger på sine fiberkunder.

Hafslund kjøpte i fjor hele Priority Telekom N.V. og ble med det blant landets fem størst fibernettselskaper.

Administrerende direktør Roger Flølo forteller til digi.no at Hafslund sikrer seg kontrakten med bedriftskundene først, før selve utbyggingen. Foreløpig har Hafslund Telekom ikke funnet det forsvarlig å gå inn i privatmarkedet.

Hafslund Telekom har bygget ut en 1700 kilometer lang fiberkabel langs Oslofjord-regionen, der de eier 1350 kilomenter selv. Resten er eid av BaneTele og TDC.

I dag har Hafslund Telekom 1500 bedriftskunder, som i hovedsak er store selskaper med behov for stor driftskapasitet. Typiske kunder er innen bransjer som media, grafisk, industri, bank, forsikring, store butikkjeder, offentlige og sykehus.

Selskapet leverer fiberkapasitet, IP-telefoni og driftstjenester til bedrifter. Hastigheten kan variere fra 10 Mb/s linje til 1 Gb/s. Flølo forteller om tilbakemeldinger fra kunder på både større hastighet og bedre driftsstabilitet.

Til toppen