IDC mener at smartmobilmarkedet vil preges av forsiktigere vekst og lavere gjennomsnittspriser i de kommende årene. (Bilde: Jon Fingas/Flickr (CC BY-ND 2.0))

Venter kraftig prisfall på smartmobiler

Mens stadig mer av omsetningen vil tilfalle Apple.

IDC kom i går med en prognose for smartmobilmarkedet 2014 til 2018. Selskapet mener at den voldsomme veksten som har preget dette markedet de siste årene, nå er i ferd med å dabbe av. Fra

IDC mener at det totalt vil bli levert 1,288 milliarder smartmobiler i år, 26,3 prosent flere enn i 2013. I 2015 ventes leveransene å øke med 12,2 prosent, men den gjennomsnittlige, årlige veksten til og med 2018 ventes ikke å bli høyere enn 9,8 prosent. Det gir et smartmobilmarked i 2018 på 1,873 milliarder enheter.

IDC har alltid hatt sterk tro på Windows Phone, uten at prognosene så langt har vært i nærheten av å bli oppfylt. For den nevnte perioden tror IDC at leveransene av enheter med denne plattformen vil vokse med i gjennomsnitt 31,4 prosent per år. Det vil ifølge IDC gjøre det mulig for Windows Phone å oppnå mer enn dobbelt så høy markedsandel i smartmobilmarkedet i 2018, samt tredoble de årlige leveransene.

Mens selv med dette og en viss reduksjon i markedsandelene til iOS, ventes det å bli levert mer enn dobbelt så mange iPhone-enheter i 2018 enn Windows Phone-enheter.

Nå vil det trolig være slik at Windows Phone ikke lenger vil eksistere som eget varemerke i 2018. Microsoft planlegger å tilby varianter Windows 10 på tvers av de fleste formfaktorer allerede i 2015.

Også de mindre smartmobilplattformene, slik som BlackBerrry, Tizen, Sailfish OS og Firefox OS, ventes å gjøre seg mer gjeldende i årene framover. Samlet ventes det at disse plattformene vil øke markedsandelen fra 1,1 til 1,6 prosent, mens leveransene økes fra 14 til 30 millioner – omtrent til det leveransenivået Windows Phone er på i dag. Det gir en gjennomsnittlig årlig vekst på 20,4 prosent.

IDC-prognose for leveranser og omsetning i det globale smartmobilmarkedet i perioden mellom 2014 og 2018.
IDC-prognose for leveranser og omsetning i det globale smartmobilmarkedet i perioden mellom 2014 og 2018. Bilde: IDC

Omsetning

Samtidig som at smartmobilmarkedet fortsetter å vokse, ventes den gjennomsnittlige utsalgsprisen å synke fra dagens 297 til 241 dollar i 2018. Dette gjelder dog i langt mindre grad Apple, som etter alt å dømme ikke har noen som helst planer om å tilby billigmodeller. Gjennomsnittprisen for solgte iPhone-telefoner vil fortsatt ligge på godt over 600 dollar.

For de andre plattformene er situasjonen en annen. Gjennomsnittprisen for Android-mobiler ventes å falle fra 240 til 183 dollar, men IDCs tilsvarende tall for Windows Phone er henholdsvis 222 og 181 dollar.

Enda større fall i den gjennomsnittlige utsalgsprisen ventes å gjelde for de mindre plattformene, ned fra dagens 248 dollar til 162 dollar i 2018. Men IDC mener at disse små plattformene ikke vil kunne konkurrere bare når det gjelder pris. De må også tilby noe radikalt nytt for å kunne oppnå noe særlig større utbredelse.

Resultatet av dette er at Apple og iPhone vil stå for en enda mer uforholdsmessig stor andel av omsetningen i smartmobilmarkedet, en økning fra dagens 30,4 prosent til 33,8 prosent i 2018, selv om markedsandelen ventes å falle fra 13,8 til 12,8 prosent i den samme perioden.

– Påvirkningen av nye, kinesiske aktører i det globale markedet vil reflekteres i ett kappløp mot bunnen når dert gjelder pris. Selv om premiumtelefoner ikke forsvinner, ser vi i økende grad bedre spesifikasjoner ved rimeligere smartmobiler. Forbrukere er ikke lenger nødt til å gå for et håndsett i toppklassen for å få brukbar maskinvarekvalitet eller opplevelse, sier Melissa Chau, en forskningssjef i IDC, i en pressemelding.

– Det store spørsmålet nå er hvor mye lavere prisene kan falle, sier Chau.

    Les også:

Til toppen