Venter netbook-boom

Nordmenn kjøper dobbelt så mange mini-PCer i år, ifølge IDC.

På knappe to år har netbooks blitt en viktig nisje for PC-produsentene. Stadig flere kjøper disse små, lette maskinene, som dessuten i økende grad kan brukes til mer enn bare de enkleste oppgavene.

I fjor ble det solgt 80.000 slike mini-maskiner i Norge, men det er bare begynnelsen. Nå kommer netbook-boomen, viser tall fra analyseselskapet IDC.

De forventer at salgstallene for inneværende år blir 163.000 enheter, mer enn en dobling av salget. Bare i første kvartal i år ble det solgt 29.000 mini-PCer i Norge, skriver Finansavisen.

Det er store forventninger til netbook-veksten også internasjonalt. Analysehuset iSuppli tror på en lysende fremtid for netbooks. De mener det vil bli solgt 47,4 millioner mini-PC-er innen 2012, nær fire ganger så mange som de drøyt 13 millioner enhetene som ble solgt i fjor.

Mange velger netbooks som en maskin nummer to eller tre, og dermed ser det ikke ut til at suksessen med småmaskinene går på bekostning av tradisjonelle bærbare. Ifølge IDC blir nedgangen i laptop-salget i år minimal, mens de neste år igjen venter vekst.

- Vi ser at de som allerede har en vanlig laptop, supplerer med en netbook. Det er ikke en kannibalisering av markedsandelen, men går muligens utover budsjettene. Pengene til pc-innkjøp kommer jo fra samme pengepung, sier IDC-analytiker Anders Elbak til Finansavisen.

De første småmaskinene ble levert med Linux-baserte operativsystem, men etter hvert har Windows XP blitt langt mer vanlig.

- Etter at de mest teknologiinteresserte hadde kjøpt seg en netbook kom de vanlige kundene på banen. De velger som oftest en nedstrippet versjon av Microsoft, prisforskjellen er så liten at den ikke betyr noe. Dessuten ser vi en mye større retur av Linux-PC-ene til leverandørene, sier Elbak til Finansavisen.

    Les også:

– Fremmede makter angriper oss daglig

Hør professor Olav Lysne og direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet diskutere personvern, rikets sikkerhet og det digitale grenseforsvaret i vår nye podkast «Dobbeltklikk».

Til toppen