BEDRIFTSTEKNOLOGI

Venter ny vekst i CRM

Det skadeskutte CRM-markedet er i ferd med å få et comeback, til glede for blant andre Une Amundsens (bildet) Superoffice. Meta Group advarer mot maktkonsentrasjon, og anbefaler CRM-spesialister.

10. juli 2003 - 10:02

En spørreundersøkelse Meta Group har gjennomført nylig viser at CRM-markedet er på vei tilbake. Tre fjerdedeler av de som ble spurt svarte at de planlegger å bruke det samme eller mer på CRM i de kommende 12 måneder enn de gjorde i de foregående 12. En fjerdedel vil bruke mindre, men konsentrerer seg mindre investeringer i løsinger som gir raske gevinster.

Oppkjøpsdramaet som utspiller seg mellom Oracle, Peoplesoft og J.D. Edwards legger imidlertid en demper på kundenes lyst til å handle CRM-applikasjoner fra én ERP (Enterprise Resource Planning) leverandør, mener Meta Group.

- I lys av de aktuelle begivenheter bør virksomheter som er bekymret for å bli for avhengige av en enkelt teknologileverandør vurdere tilbud fra spesialiserte CRM applikasjonsutviklere, sa Elizabeth Roche, visepresident for Enterprise Application Strategies i analyseselskapet.

Noen leverandører overhaler i disse dager arkitekturen for lettere integrasjon mellom infrastruktursystemer og CRM, men uansett hvem som leverer CRM-systemet, vil det kreve store investeringer i integrasjon og teknologi å få CRM-systemer til å spille sammen med kjernesystemene, fremholdes det.

Meta Group advarer mot den sterke konsolideringen som skjer i markedet, og anbefaler derfor at leverandører som e.piphany og Siebel brukes for å begrense maktkonsentrasjonen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.