Venter sterk vekst i mobilsalget

Salget av mobiltelefoner klatrer igjen, og nå tilbake til imponerende høyder, mener både Gartner og IDC.

Analytiker Alex Slawsby i IDCs mobildivisjon sier til TechWeb News at salget av mobilterminaler vil vokse med åtte prosent i 2004 sammenliknet med inneværende år. Det betyr at salget vil passere 500 millioner enheter til neste år, og samlet vil det være 1,4 milliarder mobiltelefonbrukere innen utgangen av 2004, spår han.

- Etter år med fete 3G-lovnader ser nå brikkene ut til å falle på plass: Terminalene, applikasjonene, båndbredden og nettverkene kommer nå på plass - og ikke minst er markedet klart for å ta mobil kommunikasjon et stykke videre.

- Alle faktorer som skal til for å drive markedet fremover vil i løpet av 2004 være til stede, og de nye 3G-terminalene vil sikre en sterk vekst i hvert fall frem til og med 2007, mener IDC-analytikeren.

Slawsby estimerer at det blir solgt 241 millioner telefoner med "gammel" 2,5G-teknologi til neste år - en vekst på 42 prosent. Salget av 3G-telefoner, det vil si terminaler som muliggjør høyhastighets multimediakommunikasjon, vil boome enda kraftigere; med hele 140 prosent fra 2003 til 2004, men der er jo også utgangspunktet et sultefôret marked: En slik vekst vil bety 48 millioner solgte 3G-terminaler til neste år.

De populære bildetelefonen med integrert kamera som selger svært godt i Norge for tiden, vil ifølge IDC selge rundt 100 millioner enheter i 2004, mens såkalte "smarte telefoner" - dvs. litt dyrere terminaler med avanserte PDA-egenskaper, større skjerm og internettilknytning - vil selge i et opplag på 30 millioner, spår Slawsby.

Det andre store IT-analysebyrået, Gartner, er for en gangs skyld helt på linje med konkurrenten IDC: Mobilmarkedet vil vokse, og det vil vokse raskt de kommende årene.

I en rapport som ble publisert tirsdag denne uken, skriver Gartner-analytiker Bryan Prohm at det globale markedet nå mer tydelig enn noen gang splittes opp i to modne markeder: I Vest-Europa og Nord-Amerika er det teknologiskiftet - overgangen til MMS-terminaler, kameramobiler og UMTS/3G - som driver opp salget, mens i det rapporten kaller "emerging markets", altså Afrika, deler av Øst-Europa og Kina, er det rent nysalg som bringer sterk omsetningsvekst.

Gartner serverer samtidig markedstall på linje med det IDC tidligere har publisert, blant annet gjengitt her i digi.no, om produsentenes markedsandeler: Nokia regjerer fortsatt som klar markedsleder med en markedsandel på nesten 36 prosent i andre kvartal i år, med over 41 millioner enheter solgt i tremånedersperioden. På de øvrige plassene følger Motorola, Samsung, Siemens og Sony Ericsson.

Til toppen