Venture-selskap gir gass igjen

Tre og et halvt år etter dotcom-bølgen brakk over, gir Tellef Thorleifsson og Northzone endelig gass igjen.

Under dotcom-årene veltet det ut pressemeldinger fra ventureselskapene om investeringer i nye selskaper og etableringer av nye fond. Men siden 2000 har det blitt svært stille, noe som har bidratt til et nesten totalt fravær av helt nye IKT-selskaper.

    Les også:

Men i siden mars i år har IT-aksjene på Oslo Børs løftet seg over 130 prosent. digi.no tok derfor kontakt med Tellef Thorleifsson, leder for det store venture-selskapet Northzone.

digi.nos spørsmål om når Northzone skal begynne å investere igjen viste seg å være svært godt timet. For aktiviten er høy, selv om Northzone bare forteller om en investering i sitt fjerde fond på sine nettsider.

- Mange piler peker nå oppover, noe som har fått oss til å øke farten igjen. Vi har allerede investert i to selskaper og skal sluttføre investeringer i ytterligere to eller tre IKT-selskaper før året er omme, forteller Thorleifsson til digi.no.

Så langt har Northzone investert i det danske sikkerhetsselskapet Cryptico og det svenske Safe Logic, et selskap som lager verktøy for å simulere databrikker. Northzoen-sjefen vil ikke røpe navnet på de andre selskapene han jobber med, men forteller at to av de er norske.

Mangelen på nyheter om oppstarter og investeringer er ikke bare venture-selskapenes skyld. Det svake IKT-markedet synes å holdt gründerne tilbake - mange har nok mistet motet og har ikke forsøkt å starte selskaper.

- Det var lenge stille, men volumet av hendvendelser tok seg opp i sommer, forteller Northzone-sjefen.

Men mye har forandret seg fra forrige gang Northzone snakket var på offensiven.

- Vi foretrekker å skape grupper av investorer når vi skal inn i et selskap og det tar mye lengre tid. I dotcom-åreme fikk man kanskje bare uker på å bestemme seg, forteller Thorleifsson. Det positive er at vi får bedre informasjon og prisingen er selvfølgelig mer fornuftig

Han forteller et det ikke er noen teknologier som skiller seg ut i prosjektene Northzone blir invitert til, men det er likevel noen merkbare trender.

- Under dotcom-årene var det mange som forsøkte å kopiere tjenester eller nettsteder som var lansert i USA, dette er det mye mindre av nå. Generelt er de fleste prosjektene basert på nye teknologier, noe som gir selskaper som lettere kan skaleres, påpeker Thorleifsson.

Til toppen