BEDRIFTSTEKNOLOGI

Verden er moden for den som kan spå

Suksessfaktoren i IT-bransjen er å skjønne forandringer før de skjer, mener Gartners forskningssjef Peter Sondergaard.

10. nov. 2005 - 07:44

Det pågående Gartner Symposium i Cannes er preget av en god porsjon optimisme på hele IT-bransjens vegne. Analyseselskapets toppsjef Gene Hall oppsummerte det slik i sin åpningstale: – Finn ut hvordan du kan utnytte forandringer, og du vil vinne.

Nøkkelordene her er «utnytte forandringer». De har to betydninger. Den første er at kundene krever raske resultater – «rapid results» er slagordet for hele symposiet. Den andre er at markedet er i en periode med svært raske endringer. Utfordringen til IT er følgelig både å bli flinkere til å levere løsninger raskt, og bli flinkere til å skjønne hva slags anledninger de selv kan gripe for å tjene mer penger og åpne nye markeder.

– Vi mener de økonomiske forholdene er til rette for å støtte endringer, sa Gartners forskningssjef Peter Sondergaard da han fikk ordet under åpningen. – Markedet for IT-produkter ligger an til å vokse med 5,4 prosent i år, og med 5,6 prosent neste år. Innkjøpsbudsjettene til bedriftene ser ut til å øke med 2,5 prosent i år, og med 3,0 prosent neste år.

Ifølge Sondergaard er også markedets holdning til IT grunnleggende sett forandret:

– IT-sjefer ser etter hvordan de skal muliggjøre nye forretninger, i stedet for bare å bidra til dem.

Dessuten er all teknologien som trenges for å utnytte det gunstige IT-klimaet på plass. Det er «bare» å sette den samme på riktig måte.

Når markedet i tillegg preges av økende krav til mobilitet og hendighet, og av en bølge av forbrukerrettede apparater og tjenester som også kan være svært nyttige på jobben, er det mange muligheter for den som vet å gripe anledningen.

Sondergaard ser fire viktige tendenser i nærmeste framtid:

  1. Blant de store bedriftene skjer det mye konsolidering. Samtidig, i den nedre enden, er det en kraftig tilvekst av små, kvikke og ikke-konforme leverandører. De passer ikke inn i kjente båser, og mange av dem dukker opp langt unna tradisjonelle utviklingsmiljøer, også i områder som Sørøst-Asia og India.
  2. Mange oppkjøp går på tvers av vanlige skiller i bransjen. Selskaper som hører til i én bås, kjøper selskaper fra en helt annen bås. Det fremste eksemplet er eBays kjøp av Skype. Grensene innen bransjen redefineres. Noen segmenter vil forsvinne. (Gartner bruker betegnelsen «non linear acquisitions» om dette fenomenet.»)

  3. Bedrifts-IT har hittil nøyd seg med å kunne opptre i sanntid, i tråd med kjente slagord som «on demand», «adaptive enterprise» og så videre. Sondergaard mener man nå er nødt til å gå et skritt videre, slik at man forutser det som kommer, og legger om til å kunne møte forandringene før de skjer. «On demand» er følgelig allerede passé. Nå gjelder det å sanse det som kommer, og være klar når anledningen byr seg.
  4. Gartner tror at tjenestemodellen er i ferd med å bli allestedsnærværende. Maskinvare, tele og programvare defineres i stigende grad som tjenester, og leverandører vil bedømmes etter hvordan de greier å møte denne utfordringen.

– Her er det dere vil implementere neste år, sa Sondergaard, og viste en liste med blant annet følgende elementer: Virtuell maskin- og programvare, tjenesteorienterte applikasjoner, stedsoppmerksomme («location aware») tjenester, lynmeldingstjenester, verktøy for informasjonsforvaltning, løsninger for styring av drift av forretningsprosessor.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.