Dette er den første i en serie artikler om hvordan lykkes som IT-gründer i Norge. (Bilde: Per Ervland)

- Verden lar seg erobre

Norske investorer på leting etter neste IT-suksess.

Det er langt mellom norske IT-selskaper som hevder seg på det internasjonale markedet. Hva blir den neste suksessen?

Hvilke trender gjør seg gjeldende og hvordan bør nystartede teknologibedrifter gå fram? Hva spirer og gror i norske gründermiljøer?

I en serie artikler vil digi.no ta for seg vekstvilkår og hva som skal til for bedre å kunne lykkes. Bli med og la oss knuse janteloven.

I denne første saken møter vi noen sentrale investorer, og ser nærmere på hva som skal til for å skaffe nødvendig kapital.

- Det er viktig å ikke tenke for smått og være ydmyk, sier Tellef Thorleidsson i ventureselskapet Northzone.
- Det er viktig å ikke tenke for smått og være ydmyk, sier Tellef Thorleidsson i ventureselskapet Northzone.

Det norske ventureselskapet Northzone er først ut. De sprøyter risikokapital inn i bedrifter i en tidlig fase av utviklingen, med mål om å få dem opp og fram i verden. For tiden har de tre aktive fond med en kapitalbase på rundt 350 millioner euro, og er aktive eiere i 35 IT-selskaper, med alt fra Spotify til mindre teknologiselskaper, primært i Norden.

Northzone beskriver 2011 som et blandet år.

- Det har vært god vekst og verdiutvikling innen internettrelaterte virksomheter. I andre områder har vi merket finanskrisen og en del hjul har stoppet opp, sier medgründer Tellef Thorleifsson til digi.no.

Sosiale medier og hvordan verdikjeden rundt fanges opp av mer tradisjonelle selskaper har vært en viktig trend, men er også preget av en hype-tendens, særlig i USA, mener han.

- Det blir spennende å se hvordan det spiller ut verdimessig i forhold til hvem som klarer å bygge inntekter framover. Innen programvare og tradisjonell IT ser vi at skillet mellom mobile plattformer, padder og pc-er er i ferd med å viskes ut.

Han framhever også modellen med programvare solgt som en tjeneste over nettet som en viktig teknologitrend. Deres ferskeste investering på 30 millioner kroner i norske Online Backup Company passer i så måte godt inn.

Hvilke planer har dere for det kommende året?

- Vi investerte i seks nye selskaper i fjor og regner med omtrent det samme i år. Det er stor knapphet på kapital i vårt område. For teknologiselskaper på bred basis er det vanskelig å skaffe kapital. Vi har en betydelig tilgang på gründere og selskap i en tidlig fase som er på jakt etter penger, sier Thorleifsson.

Northzone ønsker ikke å gå nærmere inn på hvilket særskilt teknologiområde som er mest interessant, men er åpen om hva som er mest viktig:

- Vi er primært ute etter mennesker som vi kan engasjere oss i. De som virkelig har ambisjoner om å utgjøre en forskjell. Det handler mer om å finne team vi har tro på enn en hangup på spesifikke teknologier.

- I hvilken grad markerer norske IT-selskaper seg som aktuelle investeringskandidater, sammenlignet med virksomhet i Sverige eller andre land?

- Innen internettrelaterte selskaper, for å ta ett eksempel, så har det helt klart skjedd mer i Sverige enn i Norge. Etter dotcom-døden stod det verre til i Norge enn i Sverige, er den følelsen jeg sitter med. Der var det flere som var faste i troen og fortsatte å jobbe.

Hvordan bør IT-selskaper som ønsker seg dere som investorer gå fram?

- Det kommer an på hvor langt de har kommet. Hvis de er i en helt tidlig fase er det viktig å få knyttet til seg et team av personer, ikke bare være én mann, og så få testet ut det kommersielle potensialet. Det er viktig å lage en forretningsplan før man går løs på investorer.

- Det ligger en masse muligheter og venter. Det er ikke sånn at «markedet er tatt». Det kommer hele tiden nye markeder. Det er viktig å ikke tenke for smått og være ydmyk. Verden lar seg erobre, forsikrer Thorleifsson.

Annar Bøhn, investerings­ansvarlig i Ferd Capital.
Annar Bøhn, investerings­ansvarlig i Ferd Capital. Bilde: Olav Hegg / FotoVisjon

Ferd Capital, som er eid av tobakksarvingen Johan H. Andresen, er en annen sentral aktør i dette markedet.

De investerer direkte både i vekstbedrifter og modne teknologitunge selskaper, gjerne innen IT og telekom-sjiktet. Norge er hovedfokuset. Målsetningen er å gjøre en til to ventureinvesteringer i året.

- I fjor solgte vi fire selskaper fra ventureporteføljen. Sånn sett var det et bra år. Du kan kanskje si at ventureverden lever litt på siden av det økonomiske makrobildet. Det er ikke sånn at vi er mer redd for å gjøre investeringer når det er dårligere tider. Vår horisont er på tre-fem år. Da er ikke nå-situasjonen så viktig. Det handler om å ha langsiktig tro på selskapenes evne til å lykkes, sier investeringsansvarlig i Ferd Capital, Annar Bøhn.

I likhet med Northzone er også Ferd opptatt av at selskapene må ha en god ledelse og en markedsorientert forretningside.

- Vi liker best selskaper som angriper eksisterende kontantstrømmer. Gjerne noen som gjør tingene annerledes, enten bedre eller billigere. Når det gjelder større selskaper som vi kjøper i en såkalt buyout er vi mye mer pragmatiske i forhold til bransje og teknologi. Da gjelder vurderingen av potensialet for verdiskaping sier Bøhn, og nevner oppkjøpet av Telecomputing som et eksempel.

- Finnes det noen selskaper det er interessant å putte penger i nå?

- Det gjør det. Vi er imponert over kvaliteten og kreativiteten blant norske oppstartselskaper. Det er absolutt nok å ta tak i. Samtidig vil vi oppfordre alle som sitter på gjerdet til å presentere selskapet sitt for presse og på konferanser.

Bøhn mener etterspørselen blant IT-gründere etter kapital er relativt stabil.

- Samtidig er det sånn i Norge at vi ikke har et enormt hjemmemarked som de har i USA. Det er lett å bli blendet av hvor mange forbrukerrelaterte oppstartbedrifter som kommer der. Andelen er større av B2B-selskaper i Norge, men det synes jeg ikke er negativt. Da er det ofte mer rasjonelle kjøpsbeslutninger og varige konkurransemessige fortrinn. Moten endrer seg ikke så ofte innen tjenesteprodukter som selges til bedriftsmarkedet, sier han.

Det er selskap som allerede har kommet et stykke på veien, som har gjort sine første salg og der teknologien sitter, gjerne de som skal i gang med internasjonal ekspansjon (såkalt late stage venture), som er de mest interessante kandidatene for Ferd.

- For selskaper i en tidligere fase er det viktig å bruke nettverket, og knytte kontakt med folk, kanskje de som har vært involvert i bransjen tidligere.

Bøhn understreker at det ikke renner over av såkorn-kapital i Norge, og mener at staten med fordel kunne gjort mer for IT-gründere.

- Det er viktig å være kreativ og snakke med de man kan. Det inkluderer å ha en god dialog med Innovasjon Norge og potensialet som ligger der.

Annar Bøhn anbefaler særlig Seed Forum, Connect og Nordic Venture Forum som aktuelle møteplasser for IT-gründere som vil kobles mot investorer.

- Hvordan går dere fram når dere skal investere i et IT-selskap?

- Det er vanlig å gjøre en såkalt due dilligence. Det er en prosess som kan ta 2-3 måneder hvor vi undersøker markeder, ser på forretningsmodellen og utvikler prognoser for hvordan selskapet kan utvikle seg finansielt. Så gjør vi en vurdering av ledelsen i selskapet. Den trenger ikke være komplett, men de som er der bør være gode. Så kan vi bidra med å rekruttere ved behov for ytterligere kapasitet. I tillegg er vi opptatt av gode exit-muligheter, når den dagen kommer. Forretningsmodellen vår er å investere og vokse sammen med gründeren før vi selger.

    Les også:

Til toppen