Verden trenger voksne

Ung og dynamisk er ut. Moden og erfaren er in.

Det er selvfølgelig udannet å spørre om en dames alder. La meg derfor uoppfordret fortelle at da Dagbladet for noen dager siden hadde en artikkel med overskriften "Du er vakrest som 38-åring" sirkulerte jeg denne til venner og kolleger med påskriften "hva var det jeg sa?" ;-))

Enda mer gledelig (for min egen aldersgruppe, altså) er det at Dagbladet ikke er alene om denne oppfatningen. Også i arbeidslivet - i hvert fall innen vår bransje - ser det ut til at det er blitt vel så attraktivt å være i tredve- og førtiårene som i tyveårene.

I grunnen er det ikke så rart heller. Bedriftene faller som fluer om dagen, og etter hvert som det hardner til er det de gamle ringrevene som viser seg å navigere sikrest. Ungdommelig pågangsmot er vel og bra, men når det stormer som verst bør man helst ha erfaren los.

I det hele tatt er det mange slike lekser å lære i bransjen akkurat nå. Én av dem er at det ikke holder med gode idéer - for å skape suksess må man ha god gjennomføring også. En annen er at ingen bedrift klarer seg uten en seriøs og profesjonell infrastruktur - nattjobbing på chips og cola holder kanskje på gutterommet, men i en bedrift på femti mennesker må både kommandolinjer og arbeidsrutiner være på plass.

Disse faktorene, og flere andre i samme gate, gjør rett og slett de drevne seniorene til sikrere kort enn de sultne juniorene akkurat nå. Hvilket faktisk er helt nye takter i bransjen som mer enn noen annen har gjort "millionær-før-fylte-25" til ideal for en hel generasjon.

Og slik er det jo å bli voksen. Man prøver, feiler, lærer av det, og går videre. Litt klokere, litt mindre skråsikker og litt mer rund i kantene. Så ved neste korsvei er man noen erfaringer rikere, og kan slippe å gjøre nybegynnerfeilene en gang til.

Slik er det for hver enkelt av oss, og slik er det for bransjen som helhet.

Vi har vært unge og entusiastiske, vi har gått på med nebb og klør og hud og hår, og vi har handlet først og tenkt siden. Det betaler vi for nå. Så nå trengs det folk som kan rydde, som kan være etterrettelige og ansvarlige, drive etter sunne forretningsmessige prinsipper, og holde hodet kaldt.

Kort sagt: Voksne.

Personlig synes jeg egentlig det er på høy tid. Ikke et vondt ord om noen-og-tyveåringene - vi trenger både dem og idéene deres, hvis vi skal klare å gå i bresjen og tenke nytt. Men vi trenger seniorene også, for at det ikke skal gå fullstendig over stokk og stein.

Igjen.

Til toppen