Verdens første datakanal på TV

Et par uker etter børsintroduksjonen har Ziff-Davis denne uken sparket i gang sin nye døgnkontinuerlige TV-kanal uteukkende med IT- og internettinnhold.

Amerikanske Ziff-Davis har over 80 magasintitler i sin portefølje, inkludert PC Magazine (som gis ut av Hegnar-gruppen i Norge), PC Week og Computer Shopper. Forlaget rangeres som nummer to av verdens dataforlag (etter IDG) og eies av japanske Softbank som bragte selskapet til New York-børsen for et par uker siden.

I fjor hadde mediehuset en omsetning på 1,1 milliarder dollar (rundt 8,2 milliarder kroner etter dagens kurs) og et underskudd på ni millioner dollar (rundt 67 millioner kroner). Softbank har ikke lagt skjul på at de, ved å legge ut 25,8 millioner aksjer på New Yorks Stock Exchange, ikke minst vil redusere gjelden til Ziff-Davis.

Ifølge Media Daily er Softbank, som kjøpte Ziff i 1995, i ferd med å reorganisere selskapet slik at papir- og online-avdelingene slås sammen med Comdex-virksomheten til ett selskap. Likevel vil gjelden fortsatt være på 1,5 milliarder dollar (rundt 12 milliarder kroner) etter reorgansieringen.

Denne uken satte forlaget i gang et spennende prosjekt med simultansendinger på nett og TV. Fylt med underholdning og nyheter fra IT-bransjen med spesielt fokus på nettet, skal det døgnkontinuerlig sendes programmer i en egen kabel- og satellittkanal. Internett og TV skal utfylle hverandre som medier og blant annet vil datamessen Comdex bli sendt på direkten.

I multimediemulighetene som Ziff-Davis planlegger å utnytte er nettkameraer som er koblet til datamaskinen. I forbindelse med lanseringen deler selskapet sammen med 3Com Corporation ut flere tusen Bigpicture videophones gjennom PR-stunt, konkurranser og annen markedsføring.

De som sto bak "The Site", programmet som inntil i fjor høst ble sendt på NBC, er i gang med ZDTV og ZDTV 3Com Network. Ziff-Davis forhandler med ulike kabelselskaper om vid distribusjon av TV-kanalen. Foreløpig tilbys ikke kanalen internasjonalt.

Til toppen