Verdens hardeste blir hardere

Med 11 mobillisenser er nok Hong Kong verdens tøffeste mobilmarked med seks operatører på digitale mobilnett (PCS 1900). Nå varsler senioren blant mobiloperatørene, Hong Kong Telecom, en massiv kampanje mot de 800.000 som ennå ikke har mobil.

I målgruppen mellom 30 og 54 år har selskapet funnet 800.000 Hong Kong-boere som ikke har mobiltelefon. Disse kundene faller utenfor målgruppen til Hong Kong Telecoms (HKT) to eksisterende mobiltjenester, 1010 og One2Free, som henvender seg henholdsvis til næringslivet og til unge mennesker.

HKTs nye tjeneste kommer til å basere seg på den digitale D-AMPS-teknologien, og selskapet vil investere nesten 200 millioner kroner i sin nettinfrastruktur for å ta unna den forventede kundeveksten.

Blant selskapene som forsøker seg i Hong Kong er Telia, som gjennom Telia Overseas eier 11 prosent av Peoples Telephone Company, etter at Unisource solgte seg ut av selskapet i fjor.

Mange om beinet:

Selskap Etablert Kunder des97/jan98
HK Telecom* (GSM) 1984 480.000
Hutchison (GSM) 1985 360.000
Pacific Link (DAMPS) 1992 268.000
SmarTone (GSM) 1992 409.000
Hutchison (CDMA) 1996 204.000
Hutchison (PCS) 3/97 16.000
Mandarin (PCS) 6/97 5.000
New World (PCS) 3/97 18.000
Pacific Link (PCS) 7/97 15.000
Peoples (PCS) 1/97 23.000
P Plus (PCS) 6/97 15.500

*= To mobilnett.

(Kilder: Communications Week Int'l, Jardine Fleming Securities)

Til toppen