I målgruppen mellom 30 og 54 år har selskapet funnet 800.000 Hong Kong-boere som ikke har mobiltelefon. Disse kundene faller utenfor målgruppen til Hong Kong Telecoms (HKT) to eksisterende mobiltjenester, 1010 og One2Free, som henvender seg henholdsvis til næringslivet og til unge mennesker.
HKTs nye tjeneste kommer til å basere seg på den digitale D-AMPS-teknologien, og selskapet vil investere nesten 200 millioner kroner i sin nettinfrastruktur for å ta unna den forventede kundeveksten.
Blant selskapene som forsøker seg i Hong Kong er Telia, som gjennom Telia Overseas eier 11 prosent av Peoples Telephone Company, etter at Unisource solgte seg ut av selskapet i fjor.
Mange om beinet:
Selskap | Etablert | Kunder des97/jan98 | |
HK Telecom* (GSM) | 1984 | 480.000 | |
Hutchison (GSM) | 1985 | 360.000 | |
Pacific Link (DAMPS) | 1992 | 268.000 | |
SmarTone (GSM) | 1992 | 409.000 | |
Hutchison (CDMA) | 1996 | 204.000 | |
Hutchison (PCS) | 3/97 | 16.000 | |
Mandarin (PCS) | 6/97 | 5.000 | |
New World (PCS) | 3/97 | 18.000 | |
Pacific Link (PCS) | 7/97 | 15.000 | |
Peoples (PCS) | 1/97 | 23.000 | |
P Plus (PCS) | 6/97 | 15.500 |
*= To mobilnett.
(Kilder: Communications Week Int'l, Jardine Fleming Securities)