Verdens største nettsted tjener mindre enn før

Internett-giganten Yahoo venter fortsatt på effekten av sitt nye annonse-system.

Internettgiganten Yahoo sliter med å henge med på sin raskt voksende rival, Google.

Selskapet klarte å levere omsetningstall i henhold til sine egne prognoser, men klarte ikke å opprettholde lønnsomheten. Overskuddet falt sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Overskuddet falt med 11 prosent fra 160 millioner dollar og endte dermed på 140 millioner dollar. Det resulterte i et kursfall på hele 8 prosent i etterhandelen etter børsens stengetid

På omsetningssiden gikk det bedre. Der presterte Yahoo å øke sine inntekter med 9 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Dermed endte omsetningen på 1,18 milliarder dollar. Tidligere har Yahoo gått ut med en prognose der de regnet med å omsette for mellom 1,12 og 1,23 milliarder dollar.

Yahoo har slitt med et annonsesystem som ikke har vært på høyde med det Google leverer. De har derfor lenge jobbet med et prosjekt som har gått under prosjektnavnet Panama. Det er nå klart og har så vidt blitt tatt i bruk. Både selskapet og markedet har store forventninger til hva det vil bety for selskapets kommende inntjening, men det blir en overgangsperiode før det vil gi resultater.

Før Panama-systemet tok Yahoos system stort sett bare hensyn til hvem som bydde mest for en annonse. Fordi annonsøren bare betaler når noen klikker på annonsen, resulterer det ofte i at de som betaler mest, får sin annonse på topp, uten at det gir særlig resultater.

Googles system justerer hvilke annonser som kommer øverst ut fra en kombinasjon av hvem som byr mest og hvilke annonser som oftest blir klikket på. Sluttresultatet blir dermed at de tjener mye mer enn Yahoo på sammenlignbar trafikkmengde.

Med Panama-systemet har Yahoo fått tilgang på noe av den samme funksjonaliteten. Systemet debuterte i februar i år, og blir gradvis rullet ut i de forskjellige landene og markedene Yahoo opererer i.

Selv om Yahoo sliter med å opprettholde lønnsomheten og ikke klarer å holde tritt med Googles rekordvekst, er det fortsatt verdens mest besøkte nettsted.

Til toppen