Desert Bus er kanskje verdens kjedeligste dataspill. (Bilde: Skjermdump http://desertbus-game.org)

Verdens verste dataspill

Her har du noe å kaste bort sumarnatta på.

SOMMERSAK: Dataspillet Desert Bus er kanskje det kjedeligste og verste dataspillet som noen gang er laget. Via sosiale medier kom redaksjonen over en artikkel i det amerikanske tidsskriftet The New Yorker som på grundig vis gjennomgår det elendige spillet, som aldri ble skikkelig lansert.

Poenget med spillet er enkelt: Du skal føre en buss dra Tucson, Arizona til Las Vegas. Dette er en reise som i den virkelige verden tar ca. åtte timer med en standard amerikansk buss. I spillet tar det like lang tid. Bussen du fører har ingen passasjerer og det skjer ingen verdens ting på den åtte timer lange turen.

Utfordringen blir å holde bussen på veien, fordi den tilter litt mot høyre må du konstant justere med knappene for ikke å havne i grøfta. Havner du i grøfta stopper motoren og du må starte på nytt ved at bussen (også i real time) blir tauet tilbake til Tucson.

Det er ingen motgående trafikk. Bare den rette veien og et monotont ørkenlandskap. Lyden er digital motorståk anno 1995. Belønningen for å klare å kjøre fra A til B (som altså tar rundt åtte timer) er ett fattig poeng. Skal du ha et poeng til må du kjøre tilbake, og slik fortsetter det. Og nei: Du kan ikke pause spillet...

I New Yorker omtales Morgan van Humbeck, som tidligere innehadde verdensrekorden i Desert Bus. Han fikk fem poeng. Det er vanskelig å ikke bli imponert over den rekorden.

I bunnen av denne saken har vi inkludert en video som går gjennom spillet.

Men hvilken syk spillutvikler har kommet på denne ideen? Spillet ble unnfanget av komiker-duoen Penn & Teller i 1995. Da lanserte de en spillpakke til spillkonsollen Sega CD. Dessverre, eller kanskje heldigvis, kom aldri Penn & Tellers Smoke and Mirrors på markedet. Desert Bus var en av flere spill i denne pakken.Men spillet kom seg ut på et vis – og er fullt ut spillbar på denne lenken.

Men hvorfor? Det startet ifølge Wikipedia som en politisk kommentar. I 1995 raste debatten om vold i video og dataspill i USA. Justisminister i USA på den tiden, Janet Reno, hadde gått hard ut mot voldelige dataspill og det var en «morals panikk» rundt hele den fremvoksende underholdningsindustrien. Spillet kan altså sees på som en subtil kommentar til hysteriaen som den gang rådde.

Nå lever spillet videre på nettet, samt på iOS og Android. Organisasjonen Desert Bus For Hope ble etablert i 2007 av humorgruppen LoadingReadyRun og de kjører hvert år Desert Bus så lenge de får inn donasjoner til bistandsgruppen Childs Play, som igjen finansierer kjøp av leker og dataspill til sykehus.

Til toppen