VG: Farlige mobiltelefoner - ren journalistikk

Ansvarlig redaktør Bernt Olufsen i VG holder fast ved at deres dekning av mobiltelefoni og stråling var et resultat av grundig journalistisk arbeid.

- Vi mener at utgangspunktet for denne saken har vært rent journalistisk.

Dette sier ansvarlig redaktør Bernt Olufsen i Verdens Gang til digi.no, etter at forskere gikk ut i digi.no og mente deres forskningsreultater var feil fremstilt i avisene VG, Dagbladet og svenske Aftonbladet.

Flere PR-byråer bekreftet samtidig overfor digi.no at den norske importøren av mobiltelefonen Hagenuk hadde forsøkt å få avisomtale av forskningsresultatene. Olufsen avviser imidlertid at mobilimportøren har hatt noen innflytelse på avisens dekning av saken.

- Denne saken har vi trykket i VG som et resultat av vårt samarbeid med svenske Aftonbladet. Journalister derfra har jobbet frem denne saken med hjelp av kilder i det medisinsk fysiske vitenskapelige miljøet i Sverige. Dette er et arbeid som har foregått siden før sommeren, sier Olufsen og avviser derfor at mobilimportøren kan ha påvirket avisartikkelen.

- Men er det ikke et tankekors at deres versjon av disse forskningsresultatene ligger nærmere mobilimportørens presentasjon av virkeligheten, enn de forskningsresultatene som er utgangspunktet for saken?

- Vi har ikke fått noen henvendelser fra disse forskerene etter vår artikkel svarer Olufsen uten å utdype om det er naturlig at en sveitsisk forsker leser norske aviser.

Ifølge redaktøren eksisterte det også et press for å holde forskningsresultatene hemmelige. Først etter at VG og Aftonbladet inngikk samarbeid med sveitsisk fjernsyn skal Kuster ha sagt seg villig til å slippe tallene.

- Men ifølge Kuster var det han, og ikke mobilindustrien som ville holde på forskningsresultatene til de var vitenskapelig holdbare?

- Det er på det rene at det eksisterte et press her for at disse artiklene ikke skulle komme på trykk. Etter min vurdering er dette viktig stoff av bred og allmenn interesse, spesielt i et land som Norge der mobiltelefoni er så utbredt, sier han og legger til:

- Men ellers ser jeg at digi.no bragte disse resultatene allerede i juli. Den eneste som har skrevet for PR-byråene må jo da være dere?

Til toppen