VG mest kjente merkevare på nett

I den nordiske undersøkelsen Clickers'99 viser VG seg å være det sterkeste norske merkevarenavnet på Internett. Både i Sverige og Danmark var det Microsoft folk husket best.

Undersøkelsen Clickers '99 arrangeres av Razorfish Spray og Carat i Sverige viser at folk har dårlig hukommelse og lite kjennskap til merkevarer som er synlig på Internett.

- Flere forskningsresultater viser at Internett nødvendigvis må være en god kanal å bygge merkevarekjennskap på. Årsaken er blant annet er all læring gjennom datamaskiner mer effektiv ved at man tilegner seg mer varig kunnskap enn gjennom tradisjonell klasseroms-læring, sier mediesjef i Carat Sverige, Maria Monteiro.

- En del av undersøkelsen er å foreta en brukerundersøkelse hvor vi spør deltakerne hvorvidt de husker noen merkenavn fra Internett. Brukerne kunne assosiere fritt, og kun 39 prosent kunne nevne ett eller flere navn blant månedlige nettbrukere, og dette tallet er ekstremt lavt, mener Monteiro.

- Kjennskapen til merkevarer på Internett er dårlig, men det er grunner til det. Vi ser at kjennskapen er konsentrert til selskaper innen bransjer som har annonsert på Internett, digitale merkevarer og media. Så en grunn til til dårlig kjennskap kan godt være at de fleste selskaper har investert lite i nettannonsering. Man kan ikke forvente at en høne legger gullegg om man ikke gir høna mat, sier Monteiro.

Kjennskapen til VG-navnet var i Norge på hele 13 prosent, noe som var godt foran nestemann på lista i Norge.


Land Merkevare Kjennskap*
Norge VG 13%
Sverige Microsoft 8,4%
Danmark Microsoft 2%
Finland Sonera 6,2%
* Prosentandel av de spurte i hvert enkelt land

Merkevarene som kommer på andreplass er Dagbladet i Norge, Aftonbladet i Sverige, Gettonet i Danmark og Merita i Finland.

De norske merkevarenavnen som ble nevnt av undersøkelsens deltakere var blant andre:
Aftenposten, Bergens Tidende, Bokkilden, Braatens Safe, Dagbladet, Gule Sider, Jobshop, Kreditkassen, Nettavisen, Rema 1000, SOL, Telenor, Posten, Finn, OLC, Maarud, Tine og VG.

Også skandinaviske nettsteder som Boxman er med på listen, i tillegg til kjente internasjonale produktnavn som Adidas, og Coca-Cola. Søkemotorer som Yahoo! og AltaVista, i tillegg til kjente e-handel butikker som Amazon.com var også navn de spurte husket.

- Generelt er menn opp til 30 år storbrukere av Internett, og husker flere nettmerkevarer. Når det gjelder VG husker også mange kvinner og andre brukere dette. Så VG er i en klasse for seg selv, mener Monteiro.

Dette er andre gang undersøkelsen om mønsteret i nordiske nettannonser blir kartlagt. I år har Carat i Sverige samarbeidet med Spray Razorfish' nyhetstjenesten Interaktiv Tid, men på Clickers'98 var det avdelingen Spray Research som var samarbeidspartner. Bakgrunnen for at denne undersøkelsen er i følge , felles nordiske interesser for å få fram disse tallene.

- Fokus i år har vært på merkevarebygging på Internett, av dette er annonsering én av flere deler. Vi har prøvd å finne ut om Internett er en god kanal for å bygge merkevarer, sier Monteiro til digi.no.

Og konklusjonen er at det å bruke Internett er en god måte å bygge merkevarer på.

Særtrekk ved utviklingen i Norge, er blant annet at de enkelte norske nettbrukerne har kjennskap til flere nettmerkenavn enn nettbrukere i de andre tre landene. De norske brukerne husket opp til seks nettmerkenavn, mens svenskene husket fem. Både finnene og danskene var lavere enn dette.

- En grunn til dette så vi i den forrige Clickers-undersøkelsen, da fikk vi sterke indikasjoner på at norske nettbrukere var mer aktive enn brukere i de andre land. Ikke i tid, men i forhold til hvilke aktiviteter de utførte på nettet.

Undersøkelsen inkluderer også dybdeintervjuer med en del nordiske bedrifter som er representert på Internett. De norske representantene var Den Norske Bank (DnB), SOL og VG.

Den forrige utgaven av Clickers ble solgt i rundt 50 eksemplarer, og Monteiro forteller at målet for Clickers'99 er å selge dobbelt så mange.

- Men foreløpig konsentrerer vi oss om Sverige og hadde presentasjon i Finland for kort tid siden. 23. mars er det lansering i Norge, sier hun.

500 internettbrukere i hvert av de fire landene ble intervjuet gjennom tilfeldig telefonoppringing. Kvalifikasjonen for å kunne svare var at man var en internettbruker, og var over 12 år. Selve rapporten koster rundt 7.000 svenske kroner.
Til toppen