JUSS OG SAMFUNN

VG mest kjente merkevare på nett

I den nordiske undersøkelsen Clickers'99 viser VG seg å være det sterkeste norske merkevarenavnet på Internett. Både i Sverige og Danmark var det Microsoft folk husket best.

Hilde Nyman
11. mars 1999 - 16:00



- En del av undersøkelsen er å foreta en brukerundersøkelse hvor vi spør deltakerne hvorvidt de husker noen merkenavn fra Internett. Brukerne kunne assosiere fritt, og kun 39 prosent kunne nevne ett eller flere navn blant månedlige nettbrukere, og dette tallet er ekstremt lavt, mener Monteiro.

- Kjennskapen til merkevarer på Internett er dårlig, men det er grunner til det. Vi ser at kjennskapen er konsentrert til selskaper innen bransjer som har annonsert på Internett, digitale merkevarer og media. Så en grunn til til dårlig kjennskap kan godt være at de fleste selskaper har investert lite i nettannonsering. Man kan ikke forvente at en høne legger gullegg om man ikke gir høna mat, sier Monteiro.

Kjennskapen til VG-navnet var i Norge på hele 13 prosent, noe som var godt foran nestemann på lista i Norge.


Land Merkevare Kjennskap*
Norge VG 13%
Sverige Microsoft 8,4%
Danmark Microsoft 2%
Finland Sonera 6,2%



























Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra