VG mest leste nettavis

Mens Gallup sliter med å få publisert avisenes dekningstall på Internett, sitter konkurrenten MMI med relevante data. Siste MMI-måling fra januar/februar viser at 148 000 besøkende var innom VG i løpet av en uke. Nettavisen har kun halvparten så mange besøkende.

Mens Norske Avisers Landsforening legger lokk på Norsk Gallup Institutts dekningstall for aviser på nettet, sitter MMI med svært interessante tall. Den siste målingen, som ble foretatt i tidsrommet januar og februar, viser at antall oppslag absolutt ikke stemmer overens med hvor mange personer som har besøkt de enkelte nyhetspublikasjonene på nettet.

VG topper listen med 148 000 personer som har besøkt avisen minst én gang i løpet av en uke. Dagbladet kan vise til 136 000 besøkende, mens Aftenposten er nummer tre med 74 000. Nettavisen kommer først på fjerde plass med 72 000 lesere.

- Dekningstallene er generelt svært høye sett på bakgrunn av at bare en fjerdel av den norske befolkning har tilgang til Internett, sier avdelingssjef Bente Dahlum ved Markeds- og Mediainstituttet (MMI).

- Vi observerer at rekkefølgen over de største avisene på nettet ikke korresponderer med oppslagstallene. Det kan for eksempel virke som om Nettavisen har færre lesere som går oftere innom og benytter avisen mer aktivt, sier Dahlum uten at hun vil være for bastant i sine konklusjoner.

- Det finnes foreløpig ikke noen enhetlig standard for oppslagsmålinger. Derfor må vi ta de tallene med en klype salt, mener hun.

De siste tallene fra Kapital Datas "Web Ti på Topp", viser at Nettavisen topper oppslagsstatistikken med 2,23 millioner oppslag i løpet av fire uker eller rundt 600 000 oppslag i uken. VG er på andre plass med 1,92 millioner oppslag, Aftenposten på tredje med 1,36 millioner, mens Dagbladet her ligger på fjerde med 1,27 millioner oppslag.

MMI har basert sine dekningstall på spørsmål fra Riksundersøkelsen som er en av de to store medieundersøkelsene i Norge. Den andre er Norsk Gallups Forbruker & Media. I motsetning til Gallup, foretas ikke henvendelsene over telefon, men ved personlig intervjuer hvor man viser logoene. I underkant av 2 000 personer (15 år pluss) blir intervjuet i løpet av to måneder.

- Foreløpig har vi valgt å kjøre ut tall annen hver måned for å få litt størrelse på utvalget. Men etterhvert som utviklingen i antall brukere av nettmedier øker, vil også konkurransen bli større og tallene viktigere, mener Dahlum som også sitter med daglige besøkstall. Men de vil hun foreløpig ikke offentliggjøre...

Til toppen