VG Nett den store vinneren på Web-Toppen

Den ukentlige dekningen for nettstedene gikk ned åtte prosent. Av de største går VG Nett mot strømmen og øker med 43.000 lesere for hele andre kvartal. Samtidig skiller SOL for første gang ut søkemotoren Kvasir som egen merkevare.

Norsk Gallup Institutt kvartalsvise målinger av dekning på norske nettsider, som er intervjubasert per telefon, viser generell nedgang både i daglige og ukentlige besøk.

VG, som ved inngangen til kvartalet lanserte sin egen portal (Enter.vg) fikk 43 000 flere lesere siste kvartal. I tillegg var vinnerne denne gangen blant annet Nettmagasinet.no (+11 000), Finn.no (+33 000).

Det høyeste nedgangstallet opplevde søkeportalen Yahoo!, med hele 113 000 færre lesere. Også AltaVista gikk kraftig ned (-67 000). Mens den norske søkemaskinen Kvasir, som er med i Web-Toppen for første gang, hadde 726 000 besøkende, flere enn begge de internasjonale konkurrentene.

Blant nettavisene opplevde mange stor tilbakegang: Nettavisen hadde 85 000 færre ukentlige besøk enn i første kvartal i år, mens Dagens Næringsliv mistet 55 000 besøkende. Også digi.no og PCWorld hadde kraftig tilbakegang.

Relativt sett var det blant andre Adresseavisen (+12 000), NettMagasinet.no (+11 000) og Bergensavisen (+14 000) som økte mest i andre kvartal i år.

- Vi har lenge ant at vi har hatt de to sterkeste merkevarene på nettet i Norge. Nå som begge våre viktigste tjenester er målt av Gallup har vi fått det bekreftet, sier konsernsjef i Scandinavia Online, Birger Steen.

Etter at SOL kjøpte hele DinSide tar selskapet også med Bernhard Steens tjeneste i oversikten og hevder de har en nettodekning på over én million lesere på DinSide SOL og Kvasir i Norge.

Gallups WEB-topp Antall ukentlige lesere
2. kvartal 2000 1. kvartal 2000 Endring i tusen
INTERNASJONALE TJENESTER
AltaVista.com 620.000 687.000 - 67.000
Yahoo! 469.000 582.000 - 113.000
ALLMENNE NYHETSTJENESTER
VG Nett 649.000 692.000 43.000
Nettavisen 392.000 477.000 - 85.000
Dagbladet:på nettet 507.000 508.000 - 1.000
Aftenposten 267.000 304.000 - 37.000
TV2.no 298.000 297.000 1.000
NRK.no 122.000 147.000 - 25.000
Dagens Næringsliv 92.000 147.000 - 55.000
Bergensavisen 69.000 55.000 14.000
Bergens Tidende 63.000 54.000 9.000
Stavanger Aftenblad 55.000 45.000 10.000
Adresseavisen 44.000 32.000 12.000
Fædrelandsvennen 20.000 20.000 -
PORTALER
SOL 755.000 783.000 - 28.000
msn.no 164.000 176.000 - 12.000
Startsiden.no 465.000 645.000 - 80.000
Nettguiden
HjemmeNett
65.000
48.000
72.000
74.000
- 7.000
- 26.000
FAGAVISER PÅ NETT
DinSide 175.000 192.000 - 17.000
digi.no 66.000 95.000 - 29.000
IT-avisen 81.000 99.000 - 17.000
PCWorld 57.000 87.000 - 30.000
Hegnar Online 88.000 108.000 - 20.000
NettMagasinet.no 48.000 37.000 11.000
ANDRE TJENESTER
Finn.no 196.000 163.000 33.000
Gule Sider 136.000 143.000 - 7.000
Bilguiden.no 116.000 118.000 - 2.000
Eiendomsnett.no 130.000 109.000 21.000
SOL Børs 103.000 115.000 - 12.000
Jobline 55.000 74.000 - 19.000
StepStone (tidl. JobShop) 121.000 106.000 15.000
Auksjons.net 41.000 78.000 - 37.000
Organizer.net 23.000 28.000 - 5.000
Ebud.no
Nettdoktor
Kvasir
Varelotto
Everyday.com
SmartShopper.no
39.000
66.000
726.000
45.000
112.000
36.000
40.000
-
-
-
-
-
- 1.000
-
-
-
-
-
Til toppen