VG Nett passerer 200.000 daglige lesere

Stadig flere nordmenn foretrekker å lese nyheter på Internett. VGs nettutgave fortsetter sin sterke framgang og er den første web-avisen som passerer 200.000 daglige lesere.

Gallups Web-topp for tredje kvartal baserer seg på data samlet inn via Forbruker & media, som er Norges eneste multimedieundersøkelse. Rundt 32.000 intervjuer gjennomføres hvert år, fordelt over 300 dager med cirka 700 intervju hver uke. Antall intervju gjennomført i tredje kvartal er 6.646.

Undersøkelsen er en ren dekningsundersøkelse som sier noe om antallet unike personer som har besøkt nettstedet minst en gang i løpet av perioden. Den sier altså ingenting om antallet ganger hver person har vært innom hvert nettsted, ei heller hvor lenge de har vært innom (mrk. alle tall i tusen i tabellene).

På den ukentlige dekningen får nettstedene som er med i undersøkelsen en gjennomsnittlig økning på to prosent. 16 nettsteder har fått ukentlige lesere, mens tolv har fått færre. Den daglige dekningen øker i snitt med ti prosent, hvorav 18 nettsteder øker, seks får færre lesere.


Og nok en gang er det VG som imponerer mest. Akersgata-tabloiden er ikke bare landets største papiravis, den befester også posisjonen som den klart mest foretrukne nettavisen - med 450.000 ukentlige lesere og 201.000 daglige lesere.

VG er nå større enn AltaVista.com på daglig basis. Søkemotoren hadde i tredje kvartal 193.000 daglige "lesere" og 528.000 ukentlige.

De store dagsavisene Dagbladet (147.000) , Nettavisen (116.000) og Aftenposten (87.000) viser også pen framgang blant de daglige leserne. Dagbladet (349.000) og Nettavisen (336.000) får også flere ukentlige lesere, mens Aftenposten mister noen - ned fra 235.00 ukentlige lesere i andre kvartal til 227.000 i tredje kvartal.

Blant portalene er fremdeles SOL den suverene lederen, med 511.000 ukentlige lesere og 235.000 daglige lesere. Nykommeren på Gallups Web-topp, Startsiden.no, får imidlertid en flying start og kan skilte med 364.000 ukentlige lesere og 173.000 daglige lesere.

Blant nisjenettstedene er det Dagens Næringslivs nettjeneste DN Ajour (de spurte blir bedt om å svare på om de har lest Dagens Næringsliv) og det forbrukerorienterte DinSide - som skriver om økonomi, bil og data og driver en egen nettauksjon - som viser penest framgang på ukentlig basis - henholdsvis til 105.000 og 113.000 lesere. På daglig basis står DinSide på stedet hvil fra forrige måned - 34.000 lesere - mens DN Ajour øker fra 22.000 daglige lesere i andre kvartal til 29.000 i tredje kvartal.

Den nettavisen du nå leser, digi.no, øker fra 24.000 daglige lesere i andre kvartal til 28.000 daglige lesere i tredje kvartal. digi.no har dessuten 85.000 ukentlige lesere, ifølge de siste tallene fra Gallup og ligger med det noen hestehoder foran konkurrentene PCWorld (74.000), ITavisen (56.000) og Hegnar Online (51.000). På daglig basis er forskjellene enda større i digi.nos favør.

Til toppen