VG og Aftenposten skal slåss om nettgründerne

Aftenposten og VG etablerer begge ventureselskaper for å kapre sine andeler i den nye økonomien. Dermed er det klart at de norske Schibsted-avisene hermer etter sine søskenpublikasjoner over kjølen.

Alle vil bli risiko-kapitalister, også avisene. Aftenposten og Verdens Gang skal i løpet av kort tid etablere ventureselskap tilknyttet virksomheten.

Dette er etter samme modell som de svenske Schibsted-avisene Svenska Dagbladet og Aftonbladet.
Olav M. Mugaas, administrerende direktør i Schibsted-eide Aftenposten, sier til digi.no at organiseringen ennå ikke er klar, men at dette er noe som kommer.


Også til tanta i Akersgata. Det innebærer at investeringen på Internett i fremtiden ikke bare kommer til å ligge på Schibsted-nivå, mens også hos datterselskapene. SOL er allerede i gang med sine investeringer i ulike nordiske medieaktører.

Mugaas forklarer at det blir en tredeling i satsingen på Aftenposten fremover.

Den første er grunnfjellet, eller kjerneproduktet avisen. Det andre er satsinger innenfor nye medier, som blant annet inkluderer annonsetjenesten FINN.no og reiseportalen GoTo Gate. Den tredje skal være en venture-del som skal investere i selskaper som ikke direkte inngår i Aftenpostens kjerneområde.

Les mer om Aftenpostens investeringer:
Historisk Schibsted-samarbeid på reiseliv
Aftenposten pumper penger inn i nettsatsingen

- Vi skal inn på dette området. Men det er ikke avgjort om vi skal gjøre dette selv eller om vi skal sette bort denne delen til eksterne. Porteføljestyring er ikke noe vi har spisskompetanse på i Aftenposten, sier Mugaas.


Aftenposten vil gå inn i selskaper som faller innenfor medieselskapets egne satsninger. For eksempel selskaper som driver med innholds- eller tjenesteleveranse, i samarbeid med Aftenpostens egne konsepter.

Også VG vil fokusere på venturevirksomhet og såkornkapital. Det forteller Aslak Ona, VGs administrerende direktør, til digi.no. I VG er dette lagt opp på samme måte som i Aftenposten, og som de svenske søsteravisene.

Venturedelen i VG skal være organisert på samme måte som det er planlagt i Aftenposten, sammen med selve hovedproduktet og opp imot nett- og multimediasatsingen.

- Vi har bestemt oss for å gå inn i dette, men hvordan det blir organisert er ikke klargjort. Men vi skal ha et selskap som samler våre investeringer, forteller Ona. VG har blant annet investert i jobbsøk-tjenester. Denne og flere slike investeringer vil etter hvert kunne plasseres i et investeringsselskap.

Les om VG investeringer under::
VG vil kapre ledere og spesialister

Det har vært mye snakk om andre måter å investere på enn "vanlige penger." Aftonbladet har blant annet fått mye igjen for å bytte reklame mot eierandeler. Olav Mugaas i Aftenposten er noe lunken til denne måten å investere på.

- Vi har en kontantstrøm på omkring to milliarder kroner. Dette går til lønninger og andre utgifter, rett og slett for å få hjulene i gang her. Dette er penger som kommer fra annonser, sier Mugaas med den klare moral: man kan ikke spise aksjer.

Svenska Dagbladet og Aftonbladet har også egne investeringsselskaper som setter penger inn i dotcom-selskaper.

Les mer om VG og Aftenpostens svenske søksen:
Svenska Dagbladet skal tjene penger på Internett
Samarbeid mellom svenske Schibsted-aviser
Schibsted-eide Aftonbladet tilbyr ansatte aksjer i venture-selskap

Til toppen