VG og TVNorge bytter reklame mot redaksjonell omtale

TVNorge har fått sin egen hjemmeside på VG Nett for programmet Mandagsklubben. Det får de i bytte mot at de sender reklame for VG på TV-kanalen. Begge parter avviser at de visker ut skillet mellom redaksjonelt stoff og reklame.

På VGs nettsider kan man nå klikke seg rett inn på egen side for TVNorges program Mandagsklubben som startet denne uken. Viseadministrerende direktør i TVNorge, Geir Kjærnes, understreker at dette er en avtale som begge parter nyter godt av.

- Dette er en samarbeidsavtale hvor VG sponser Mandagsklubben mot at VG får benytte Mandagsklubbens stoff til sine nettsider. For oss er dette en god avtale fordi vi får omtale av programmet, og VG blir mer attraktive for nettbrukere mellom 15-25 år, som er målgruppen til Mandagsklubben, sier Kjærnes.

Om avtalens form og omfang sier Kjærnes at det handler om bytte av tjenester, og at han vil ikke gå inn på den kommersielle siden av avtalen.

- Vi bytter tjenester; De skriver om oss og får til gjengjeld annonser på TVNorge, bekrefter Kjærnes om avtalen.

- Er stoffet redaksjonelt eller er det reklame?

- Basisen er redaksjonelt stoff, men siden vi har fått vår logo der, er det annonse også, sier Kjærnes.

Dette står i kontrast til uttalelser fra multimediaredaktør Niels Røine i VG. Han sier klart at dette slett ikke er en annonse, men redaksjonelt stoff.

- Vi har et samarbeid med TVNorge på diskusjonsgrupper, chat og e-post tjeneste, men dette er ikke annonsering. Vi har sagt ja til å ha deres hjemmeside for Mandagsklubben hos oss, og så har vi en reklameplakat på TvNorge. Reklameplakaten er en del av samarbeidsavtalen. Hadde TVNorge hatt eget nettsted, hadde dette stilt seg annerledes, sier Røine.

Han avviser at avtalen er kommersielt motivert, men bekrefter at avtalen innebærer et bytte av tjenester.

Til toppen