Det er for første gang flere som leser mobilutgaven enn papirutgaven av VG. Det viser ny statistikk. (Bilde: Per Ervland)

VG på mobil større enn papir

Kraftig vekst gir rekord.

Vi bruker mer og mer tid på mobilen, og da med oppgaver som tidligere ble løst på en PC. Facebook, e-post og søketjenester har voldsom mobil vekst, men mest av alt leser vi nyheter.

Kampanje.com melder at VGs mobilnettsted nå har høyere daglig dekning enn hva VGs papirutgave har.

Med 748.000 lesere på mobilsiden siste kvartal, har VG Mobil dermed passert samtlige norske papiraviser i størrelse og til og med slått seg selv. Papiravisen til VG har 736.000 lesere ifølge den siste «Forbruker & Media»-undersøkelsen, melder Kampanje.com.

Skal vi tro VG vil trenden fortsette.

– Mobilen kommer til å vokse betydelig fremover og da særlig på frekvens og sidevisninger. Vi ser at mobilbruken allerede har strukket mediedøgnet veldig fra tidlig på morgenen til sent på kvelden. Det er det første og det siste du gjør i løpet av dagen, sier Tor Jacobsen som er administrerende direktør VG Mobil.

Utfordringen med denne utviklingen er imidlertid annonseinntektene. De mest verdifulle leserne, målt i kroner og øre, er nemlig de som kjøper VG på papir. Deretter kommer leserne av nettavisen, mens mobilsidene enda ikke har fått den største oppmerksomheten blant annonsørene.

Kampanje.com spør VG hva som skal til for å øke verdien på de mobile brukerne. Her er hva kommersiell sjef i VGs, Martin Nerstad, svarer.

– Det er to forhold. Totalmarkedet må bli større også må vi hente ut mer på pris. Nye annonseteknologi som geo-markedsføring kan være med å bidra til dette, sier Nerstad til Kampanje.

Til toppen