VG vil avklare portalprinsipper

VG utreder om de skal gå videre i rettsapparatet med tilfeller hvor Internett-tjenester tar både tittel og ingress uten nærmere avtale.

Det har hittil vært vanlig nettkutyme å plukke både tittel og ingress fra andre Internett-tjenester uten avtale. Argumentet har vært at portalene har skaffet disse nettstedene nye lesere og økt trafikk gjennom gratis distribusjon.

Imidlertid ser det ut som om denne praksisen er på vikende front. Endel innholdsleverandører som er lei den påståtte snyltingen, ønsker å få kontroll over innholdet sitt og sikre seg eventuelle ekstrainntekter i kassa.

VG er en av de mest aggressive aktørene og setter slett ikke pris på at noen knabber fra nettutgaven.

- Det er fryktelig dyrt å lage innhold, det vet alle som driver med det. Det krever veldig mye ressurser. Derfor har vi fått advokatene våre til å se nærmere på praksisen, sier Frode Nielsen som er avtroppende sjef for VG Multimedia. Han sier at temaet er under utredning og at de ennå ikke har gjort seg opp en mening om de skal forfølge saken for å knesette et rettslig prinsipp.

Nielsen har tidligere slått ned på Øivind Robbestads Nettguiden og fikk stengt den redaksjonelle støvsugingen av stoff fra VG Nett med såkalte nettagenter. I det siste har det dukket opp nye portaler som Nyheter.no og Portalen.no som driver etter samme oppsamlingsprinsipper med tittel og ingress.

Noe av problemet er at portalaktørene setter "stjelingen" i system og lager en kommersiell tjeneste hvor de får inntekter av innholdet - uten at drypper noe på dem som opprinnelig produserer innholdet.

En annen sak er at stoffet er utenfor innholdsleverandørenes redaksjonelle kontroll: Det innebærer at man i stedet for å få tilført trafikk, kan gå glipp av nye lesere som leser publikasjonene på et samlested. Brukerne trenger dermed ikke å klikke seg inn på selve nett-tjenesten hvor innholdet ligger.

- Vi føler at vi bidrar til økt trafikk med vår tjeneste, sier Ole Morten Alstad en av initiativtakerne til Nyheter.no. Sammen med Erik Aaberg i InfoStream (tidligere SOL System) har de startet selskapet Nordiske Nyheter AS som driver en søk- og portaltjeneste på det ettertraktede .no-domenet.

På grunn av engasjement i Schibsteds Referanse.no har Alstad solgt seg ned til fem prosent eierskap i Nordiske Nyheter.

- Vi har fått en jurist til å vurdere saken og sitter dermed med en skriftlig vurdering av prinsippene på tjenesten vår, sier Alstad som opplyser at de er fullstendig åpen for å inngå avtaler med alle innholdsaktører som de peker til.

- Prinsippet vårt er å være den eneste tjenesten som ønsker at brukerne skal forlate oss. Alle andre vil gjerne fange inn nettbrukerne i sine systemer, sier Alstad.

- Vi vil gi brukerne en guide til god informasjon samtidig som vi skaper økt trafikk for innholdsaktørene, sier han.

Daglig leder Jens Kanden i Internett Kanal 1, selskapet som utgir digi.no, ser også at de mange nye portalene som dukker opp er i ferd med å endre forutsetningene for innholdssamarbeid på nettet.

- digi.no har til nå hatt som prinsipp at avisen godtar at portaler klipper tittel og kortere ingresser. I pakt med webens kommersielle utvikling er imidlertid også dette i endring, og vi krever nå i de fleste tilfeller at denne praksisen avtalefestes, sier Kanden.

Til toppen