VG vil melke rubrikkmarkedet for millioner på nett

VG går søsteravisen Aftenposten i næringen på rubrikksiden. Avisen lanserer sin egen nett-tjeneste á la Telenors Gule Sider og håper å få inn mellom 10 og 15 millioner på tjenesten det nærmeste året.

Webmixen.no er en ny annonsetjeneste fra VG.

Mens VG hittil har holdt seg unna markedet for småannonser (såkalt rubrikk), har Aftenposten delvis sammen med de største regionsavisene i Norge satset knallhardt på Internett-tjenesten Finn.no.

Med unntak av reiselivsbransjen, hvor VG har slått seg opp med en sterk fokusering på rubrikk og redaksjonell dekning av området, har avisen til nå ikke satset spesielt på å tilby småannonsører kommersiell spalteplass i papirutgaven. Det har først og fremst vært de store merkevareannonsørene som har fått stor plass i avisen.

Nå er denne praksisen i endring. Hver søndag framover kommer norske bedrifter til å bli markedsført i papiravisen over flere sider, samtidig som de ligger ute på Internett i én uke. VG selger denne tjenesten kun til bedrifter som har egen Internett-adresse og satser på å forlenge sin merkevarestrategi til rubrikkmarkedet

I motsetning til de produktorienterte rubrikkannonsene som Finn representerer, legger VG kun ut annonsørenes logoer under adressen Webmixen.no. Det finnes i utgangspunktet ikke noe annet innhold på tjenesten enn en oversikt over logoer, en temakategorisering og et frisøk.

Nett-tjenesten er til forveksling lik Schibsteds Kvasir Firmasøk og ser ut som VGs forsøk på å skape Gule Sider for sine kunder på nett kombinert med en oversikt på papir.

- På et Internett som er mettet med informasjon, er det nok å legge ut logoer på nettet under en egen webadresse for å tekkes nettbrukerne?

- Vi satser på at dette skal bli en oversiktlig tjeneste for brukerne, sier salgskonsulent Ole Sandbo til digi.no.

- På lang sikt ønsker vi å bygge opp en base med alle bedrifter og annonsører som er på nettet. Annonsørene får anledning til å vise seg frem, ikke minst på papir hvor vi legger inn ekstra bilde og utfyllende informasjon, sier selgeren.

De annonsørene som tidligere har vært med i en rubrikkannonsekampanje forsvinner ikke fra databasen, men blir lagt inn med en gratisoppføring som det er mulig å søke etter.

På den måten vil VG over tid samle opp en stor søkbar base med logoer og nettadresser som kan gi en informasjonsverdi for brukerne. Sandbo sier at det foreløpig ikke er noe redaksjonelt innhold på nettsiden, men at de på sikt kan se for seg at det kan komme redaksjonell IT-dekning både på papir og på nettet.

Han mener at styrken i satsingen ligger i det faktum at VG er Norges største avis både på nett og på papir. Opplysninger fra Norsk Gallups Monitor-undersøkelse viser at VG-leserne er overrepresentert i forhold til befolkningen når det gjelder å surfe og handle på nettet. Etter å ha foretatt en undersøkelse der VG testet ut annonser på papir og på nettet i én uke hver, for så å kjøre dem sammen i en uke, ble konklusjonen at kombinasjonen papir-nett ga dobbelt så stor effekt.

Les om Schibsteds tilsvarende tjeneste fra Kvasir:
Betal eller forsvinn fra Kvasir
Du kan ikke kjøpe deg bedre plass, men 1250 kroner hjelper...
Til toppen