Denne krabaten er sentral i det nye norske iPad-spillet, som utgis denne uken. (Bilde: Poio AS)

- Vi bestemte oss for å gjøre alt selv

Lanserer iPad-spill på Colosseum kino.

- Vi bestemte oss tidlig for å gjøre alt selv.

Begge har lang erfaring som grensesnitt- og interaksjonsdesignere. I 2010 sa de opp jobbene sine i konsulentbransjen for å forfølge drømmen om å lage spill.

Daniel Senn og Karl-Erik Rønsen er slippklare med spillet «Grow Dammit!» til iPad, som lanseres i hovedsalen på Colosseum kino i Oslo torsdag denne uken. Alle er invitert.

Få norske suksesser

Gründerne går i dag ut av «snikmodus», altså tilstanden da oppstartsbedrifter bygger seg opp før de søker oppmerksomhet utenfra. For første gang prater de om deres nye norske spillselskap, Poio AS.

- Vi er nok litt inspirert av at norsk spillindustri har strevd en stund. Det har ikke vært mange suksesser, men det er mange flinke spillutviklere i Norge, sier Daniel Senn til digi.no.

Poio AS er et nytt spillselskap som satser på iPad. Her de to gründerne Karl-Erik Rønsen (til v.) og Daniel Senn (til h.)
Poio AS er et nytt spillselskap som satser på iPad. Her de to gründerne Karl-Erik Rønsen (til v.) og Daniel Senn (til h.)

Han ble kjent med kollega Rønsen fra tiden i Bekk Consulting. Deres første spill beskrives som en «fysikk-puzzler» i samme gate som Angry Birds.

Med bred erfaring innen både musikk, design, animasjoner, programmering, prosjektmetodikk, testing og dessuten erfaring med gründerskap fra før, kan tospannet skilte med en bred erfaring og kunnskap som ellers ville krevd et større team.

Vil inspirere andre

Dette er forklaringen på at de har laget spillet helt på egen hånd, forteller Senn, som ønsker å dele av erfaringene de har opparbeidet seg.

- Premieren er åpen for alle som er interessert. Vi vet det er mange spillere som er nysgjerrig på hvordan man lager dataspill. Det er ganske spesielt at to stykker kan få tilgang til et globalt marked. Vi ønsker å inspirere andre til å gjøre det samme, sier medgründeren.

Gjennom lek med lys, skygger og vann skaper de nye og overraskende opplevelser. Inntil premieren torsdag ønsker de å la smakebiten på Youtube tale for seg:

Kollega Rønsen sier i en pressemelding at de etter mye testing har kommet opp med en ny måte å spille på som han hevder skiller seg «radikalt» fra andre utgivelser på App Store.

Underveis i arbeidet har de to gjort mange redesign. Denne prosessen vil de fortelle mer om på torsdag, sier Senn.

Oppstarten av spillfirmaet og all utvikling er selvfinansiert. For å tjene til livets opphold har de jobbet som IT-konsulenter parallelt de siste to årene.

Senn håper at spillet får en bred publikumsappell og blir likt av de som har kjøpt Angry Birds og Cut-the-rope. Det er store spillsuksesser som har dratt inn enorme beløp verden over.

- Jeg tror ikke det står i var makt å kopiere sånne suksesser. Det tror jeg avhenger av helt andre ting enn kvaliteten på spillet, faktisk. Men de som har hatt glede av Angry Birds vil nok ha glede av vårt spill også, sier Senn til digi.no.

Grow Dammit! koster 14 kroner og lanseres i første omgang i norske App Store. Alle som møter opp på Colosseum kino torsdag klokken 15.00-15.30 får høre mer om utviklingen.

    Les også:

Til toppen