Norli Libris sitt nettbrett, med muligheter for magnetkort, har solgt bedre enn hva bokhandelkjeden hadde forventet. Men om folk vil løpe ned butikkene etter magnetkort er en annen sak... (Bilde: Norli Libris)

– Vi er utsolgt

Utskjelt lesebrett solgte bedre enn forventet.

Da bokhandelkjeden Norli Libris i fjor vinter lanserte sitt lesebrett, som foruten mulighet for å laste ned ebøker fra nettet også kunne lese av bøker via magnetkort, skapte det storm i blant annet sosiale medier.

Etter at digi.no omtalte saken under tittelen «Vil selge bøker på magnetkort» lot ikke kritikerne vente på seg og løsningen ble flittig diskutert og utskjelt på blant annet Twitter.

- Gir ikke tall

Norli Libris sitt lesebrett ble tilgjengelig rett før jul og klar for julegavesesongen. Skal vi tro bokhandlerkjeden skal salget ha gått strykende og over forventning.

– Vi er nå utsolgt fra lager på de lesebrettene. Salget har gått litt bedre enn forventet, sier Nils Sund som er administrerende direktør i Norli Libris til digi.no.

Sund lar seg ikke lokke til å gi noen salgstall. Han vil heller ikke svare på om de har solgt under eller over 1.000 enheter annet enn at hele partiet bokhandelkjeden bestilte er solgt unna.

– Men for å si det slik. Når vi kjøper inn et parti så kjøper vi ikke hundre stykker. Da blir produksjonskostnaden for høy, sier Sund til digi.no.

Norli Libris opplyser at de har bestilt flere brett, men det er ikke helt klart når de vil bli tilgjengelige.

Halvparten solgt med magnetkort

En av årsakene til at Norli Libris sitt lesebrett fikk hard medfart og mye kritikk er at det har mulighet for å lese av elektroniske bøker via et magnetkort. Dette systemet kaller kjeden for «Digikort», og fungerer på samme måte som kjedens etablerte format for lydbøker.

– Mange gjorde et stort nummer av dette med digikort, men jeg må få understreke at dette er et helt vanlig nettbrett som man kan bruke for å laste ned bøker fra nettet. Digikort er en tilleggstjeneste, og vi har solgt færre digikort enn brett, sier Sund til digi.no.

Norli Libris sin sjef for e-handel, Caroline Heitmann, sier til digi.no at de har solgt ca. halvparten så mange magnetkort-bøker som lesebrett.

Tause om forventinger

Gjennombruddet for elektroniske bøker vil ikke komme før en kritisk masse av markedet har gode nok lesebrett. Amazon er således en gigant i dette markedet gjennom Kindle, men Apple satser også tungt. Norske forleggere har så langt ikke vært villige til å inngå noen partnerskap med de internasjonale gigantene.

I Norge har forleggerne heller satset på Bokskya, en slags portal for e-bøker som så langt har vært alt annet enn vellykket. Når det kommer til forventinger til ebøkenes fremtid i Norge så er norsk bokbransje forholdsvis tause. Sund er ikke noe unntak.

Han vil ikke kommentere tall og forventinger til elektroniske bøker på Norli Libris vegne, men sier følgende når vi spør om forventinger til ebokåret 2012:

– Ser vi internasjonalt på det så er det først og fremt i USA og England eboken har tatt av. Det vi jobber med, og som er motivet bak at vi lanserte lesebrettet, er at det blir mer kundevennlig. Vi ønsker ikke å gå ut med hva dette vil bety av omsetning i 2012, men i prosent vil eboken øke mye fremover, sier Sund til digi.no.

    Les også:

Til toppen