- Vi hadde regnet med at alle ville klage

«Alle» mobilselskapene klager på vedtak om lavere priser. Willy Jensen og Teletilsynet er ikke bekymret.

Hele syv mobilselskaper klager Post- og teletilsynets vedtak om nye termineringspriser inn for samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Termineringsprisen er avgiften som mobiloperatørene betaler hverandre når kundene ringer på ters av deres kundenett. Prisen per minutt er som regel mer enn hva sluttkundene betaler, og dette subsideres av inntektene operatørene får når kundene ringer seg imellom innenfor en enkelt operatørs nett.

Dette gir store operatører en fordel i forhold til små aktører, og for å gi utfordrerne muligheten til å overleve i konkurrransen, reguleres maksprisen de forskjellige operatørene få ta.

Utfordringen med denne reguleringen er at den i stor grad avgjør hvem som tjener hva, og at det er snakk om veldig mange millioner kroner. Totalt dreier det seg om hele 4,4 milliarder kroner som flyter mellom operatørene iløpet av et år.

Teletilsynets nye vedtak medfører at utfordrerne Tele2 og Network Norway må redusere sine termineringspriser med nesten 40 prosent innen juli 2010, mens Telenor må kutte prisen med 25 prosent.

Nå er alle misfornøyde. Telenor, Netcom, Tele2, Network Norway, TDC, Barablu og konkursrammede MTU klager alle på vedtaket.

Det bekymrer ikke Teletilsynet.

- Vi hadde regnet med at alle ville klage, fordi vi viste at samtlige mobilselskaper var misfornøyd med vårt vedtak. Det beviser at vi har gjort en god og riktig jobb, sier Willy Jensen, sjef for Post- og teletilsynet til Dagens Næringsliv.

Fem av selskapene har bedt om utsettelse av vedtaket, og Samferdselsdepartementet lover at en beslutning vil være klar tidlig på nyåret.

For sluttkundene er det trolig positivt at prisene presses ned, men for operatørene kan det gi stort utslag for sin finansiering av videre utbygging av mobilnettet.

    Les også:

    Les også:

Til toppen