Ikke gjort noe galt? Googles styreleder Eric Schmidt mener selskapet ikke har brutt EUs konkurranseregler. (Bilde: Sean Gallup/Getty Images/All Over Press)

– Vi har ikke gjort noe galt

Google tar ikke imot tilbud om forlik med EU. Risikerer milliardstraff.

Mandag kom den europeiske konkurranse-kommissæren Joaquin Almunia med et tilbud til Google: Dersom de gjør noen endringer og inngår forlik nå med de europeiske konkurransemyndighetene, så vil EU droppe etterforskning og videre prosess mot søkegiganten.

Almuinas team har identifisert fire områder hvor de mener at Google kan ha misbrukt sin dominerende markedsposisjon. Alt dreier seg om hvordan Google behandler konkurrerende virksomheter gjennom rangeringen i søkemotoren. Det fremkommer i et brev Almuina sendte til Google.

Aviser lovbrudd

Onsdag kom svaret fra Googles styreleder Eric Schmidt. Han avviste tilbudet om et forlik og sier til den britiske avisen The Guardian at de ikke er enige med konkurransemyndighetene i at de har gjort noe som er i brudd med EUs monopolregler.

–Brevet er alt vi har hørt fra dem, selv om etterforskingen ble åpnet i november 2010. Vi har ikke fått høre om detaljene, så de vil jeg ikke spekulere i, sier Schmidt til den britiske avisen.

Dette reagerer EU på

I brevet fra EUs øverste konkurranse-sjef til Googles toppledelse blir det trukket frem fire forhold de ser alvorlig på. De to viktigste forholdene er:

– At Google i sine generelle søkeresultater viser lenker til sine egne vertikale søketjeneste. Dette er spesialiserte søketjenester med fokus på tema, for eksempel restauranter, nyheter eller produkter. Sammen med sin generelle søketjeneste driver Google en rekke slike vertikale søketjenester i konkurranse med andre aktører, og Google fremhever sine egne tjenester annerledes enn konkurrentenes.

– At Google kopierer innhold fra konkurrerende vertikale søketjenester og bruker det i sine tjenester, uten forutgående godkjennelse fra de som har laget innholdet.

Men EU reagerer også på betingelsene Google stiller for å levere søketjenester til nettsider og annonsene som omgir disse. Betingelsene fører til en de facto eksklusivitet for Google, mene EU.

De er også bekymret for den manglende portabiliteten i AdWords: Googles auksjonssystem for søkeannonsering og tekstlenker. De åpner nemlig ikke opp for at programvareutviklere kan utvikle løsninger for å overføre søkeord-annonseringskapanjer fra Adwords til andre plattformer.

Risikerer milliardbøter

Som digi.no har skrevet tidligere har EU invitert Google til å komme opp med løsninger for å utbedre disse forholdene. Men siden Google mener at de har sitt på det tørre kan det gå mot en lang og tung prosess hvor myndighetene vil endevende alle forhold rundt Googles virksomhet i Europa.

Det kan ende med en sviende bot. EU har anledning til å ilegge selskaper som bryter deres konkurranselover en bot tilsvarende 10 prosent av omsetningen. For Googles del betyr det 4 milliarder dollar, rett under 24 milliarder norske kroner.

    Les også:

Til toppen