Vi kan GARANTERT doble ytelsen på nettstedet ditt

- Vi garanterer at vår tjeneste ActiveTest vil doble ytelsen på ditt nettsted, påstår Wasim Zayed i Mercury Interactive. - 98 prosent av alle nettsteder har alvorlige ytelsesproblemer i dag.

Wasim Zayed kan se tilbake på to framgangsrike år med Mercury Interactive. Hans norske avdeling har vokst til sju årsverk, og omsetningen er firedoblet til 20 millioner kroner. Inneværende kvartal tegner ut til å bli "kanon", ifølge Zayed. Den norske avdelingen samarbeider nært med den felles nordiske organisasjonen som teller til sammen 50 personer, hvorav en håndfull ambulerende konsulenter.

Mercury tilbyr produkter som tester hvordan nettsteder fungerer, sett fra brukerens standpunkt. Noen produkter selges, andre tilbys per test i Mercurys regi. Det siste er særlig viktig for å gi et bilde av hvordan et nettsted virker utenfra, der kundene er. Stjerneproduktet for dette er døpt ActiveTest, og har vært tilbudt et års tid, både internasjonalt og i Norge.

I januar kunngjorde Mercury en garanti i forbindelse med Active Test: Hvis ikke Mercury, etter seks kjøringer av Active Test, er i stand til å minst doble den målbare ytelsen til nettstedet, får du nye seks kjøringer gratis. Produktsjef David Gehringer er i Norge i anledning lanseringen av garantien her i landet.

- Vi har kjørt omfattende tester mot 1200 store nettsteder, og oppdaget ting som får oss til å måpe, sier Gehringer. - 98 prosent av alle nettstedene hadde alvorlige problemer knyttet til ytelse og skalérbarhet, hevder han.

Tallet på samtidige besøkende som nettstedet faktisk tålte var jevnt over bare 15 prosent av det innehaveren forespeilte seg. Det betyr at hvis du tror at du kan håndtere 1000 samtidige kunder, er det reelle tallet sannsynligvis rundt 150, ifølge Gehringer.

Mercury bruker skripter til å generere trafikk mot nettstedet, og måler responsen slik en faktisk bruker vil oppleve det. Selskapet har et verdensomspennende nettverk som gjør at trafikken kan dirigeres gjennom de porsjonene av Internettet som svarer til nettstedets faktiske kundegrunnlag. Skriptene som brukes i den interne testfasen av en nettapplikasjon, kan brukes videre i ActiveTest-fasen.

- Den interne testfasen er selvfølgelig uomgjengelig, understreker Gehringer.

- Men utviklerne ser først og fremst webtjeneren, applikasjonstjeneren og databasen. Men den øvrige infrastrukturen, med brannmurer og det hele, gir også rom for mange feil konfigurasjoner.

Gehringer forteller at problemer også kan føres til Internett-tilbyderne.

- Vi har oppdaget tilfeller der rutere og svitsjer unødig sender trafikk fram og tilbake over Atlanterhavet. ActiveTest dokumenterer dette for kunden, og gir tilbyderne en spark bak til å bedre forholdet.

Gehringer og Zayed vil ikke inn på konkrete kundetilfeller. Men de har flere typiske eksempler:

- I en norsk bank oppdaget vi et sted åtte Java-tjenere som innkommende trafikk skulle fordeles på. Active Test oppdaget at fire sto helt stille, mens de øvrige var overbelastet. Hos en annen kunde dokumenterte vi hvordan overforsiktig konfigurasjon av brannmurene førte til uhørt store ventetider for kunder på utsiden, sier Zayed.

Ifølge Gehringer er feilkonfigurering av brannmurer et problem som Active Test stadig avslører.

- Vi har også erfart for eksempel at alle porter er pålagt SSL, for såkalt "sikkerhets skyld". Det er unødvendig, og helt ødeleggende for ytelsen. Dårlig ytelse skyldes ofte helt trivielle feil av denne typen.

Ytelse og sikkerhet er overlappende problemstillinger. Gehringer forteller at de også har hjulpet kunder til bedre å forstå hvordan de kan rammes av tjenestenektangrep ("denial of service" eller DOS).

- Vi kan simulere ulike typer DOS-angrep, og gjennomføre endringer i systemet. Det verner ikke mot alle former for DOS, men det er trygt å vite at du ikke lenger kan drives offline av en skoleelev.

Garantien til Mercury går ut på at du får ekstra kjøringer med Active Test, ikke pengene igjen, dersom de første seks kjøringene ikke gir den lovede doblingen i ytelsen.

- Det svarer til kundenes ønsker. En Active Test koster noen titusener av dollar, mens ytelsesgevinsten kan tilsvare økt omsetning på mange hundre millioner dollar. De har sagt til oss at det er mye bedre å fortsette testingen slik at resultatet blir som lovet, enn å avslutte med et dårlig nettsted og få småpengene igjen.
Til toppen