Sensorer plassert i en butikk kobles sammen med bredt tilgjengelig utstyr fra for eksempel Intel. (Bilde: Thomas Marynowski)
En slik dings måler blant annet hvor kunder beveger seg og hvor lenge de er inne i butikken. (Bilde: Thomas Marynowski)
Det er gode muligheter for å analysere kundenes oppførsel. (Bilde: Thomas Marynowski)
Avanade kjørte en sanntids-demo fra sin stand på messen. (Bilde: Thomas Marynowski)
Analyse av kundenes ansiktsuttrykk ser litt snodig ut, men ingen data eller bilder blir lagret. (Bilde: Thomas Marynowski)

MOBILE WORLD CONGRESS BARCELONA 2015

- Vi knytter det fysiske og digitale sammen

Tingenes internett ankommer butikkene.

BARCELONA (digi.no): Selskapet Avanade eies til dels av Microsoft og til dels av Accenture, noe som gir dem unik tilgang til teknologi og kunnskap.

På mobilkongressen i Barcelona viser Avanade hvordan de kan gjøre livene våre lettere nettopp ved å samle sammen alle disse ressursene de sitter på.

Tingenes internett, Microsofts data-analyse og samarbeid med en rekke aktører innenfor handelsbransjen gjør at opplevelsen med å handle på fysiske butikker kan snart bli merkbart mer effektiv takket være introduksjonen av avansert teknologi.

Vi fikk en demonstrasjon av hva Avanade mener med dette.

Det er snakk om en del enkle, men praktiske og smarte løsninger. Enkle, fordi de gjerne bygger på eksisterende komponenter: Den fysiske infrastrukturen består gjerne av sensorer, Intels Galileo-kort som samler inn data, Microsofts CRM for analyse av dataen og Surface-maskiner for interaksjon med kunden.

Effektivitet

Avanade viser oss hvordan sensorene som kan installeres i en butikk måler kundenes bevegelsesmønstre, der det analyseres hvor kundene bruker mest tid, hvordan de beveger seg, hvilke områder av butikken de unngår.

Man kan analysere antallet kunder på gitte tidspunkter, kjønnsfordelingen, hvor mye tid de bruker i butikken, og mye annet. Ja, det er butikken som først og fremst tjener på denne informasjonen, men til syvende og sist får også vi som er kunder en mer effektiv opplevelse.

Med berøringsskjermer i prøverom, kombinert med såkalte «beacons», kan butikken også holde styr på hva slags plagg man har med seg inn, hvilke man ikke ønsker å prøve, hvor mye av det som prøves blir faktisk kjøpt og videre. Dette er informasjon butikker aldri tidligere har hatt tilgang til, sier Avanade.

Leser hva du føler

Det kanskje mest interessant er bruk av kameraer som studerer ansiktsuttrykk til kundene, og kan tolke om de er fornøyde, skuffede eller overrasket. Ingen data eller bilder lagres, naturligvis. Dette skal imidlertid gjøre det enkelt for butikken å tilpasse den optimale opplevelsen for kunden.

Det er ikke bare butikker som kan tjene på slike løsninger. Flere museer skal ha blitt interessert i teknologien da det kan brukes til å gjøre utstillinger mer interessante.

Vi så også eksempler på bruk av øvrig Microsoft-teknologi som Kinect-kamera, det kan for eksempel monteres sammen med store videovegger for å utvide butikk-opplevelsen, der kunden kan selv manipulere bilder og bla seg gjennom menyer.

Det koker ned til at tingenes internett, sensorer og analyseverktøy faktisk kan gjøre det mer behagelig å dra på butikken. Denne måten å bruke teknologi på er absolutt noe de fleste av oss kan relatere seg til.

Til toppen