Vi leser annerledes på Internett

Tidligere Eyetrack-undersøkelser viser at vi leser teksten før bildene på en nettside. Nå avdekkes nye resultater.

Steve Outing er prosjektleder for den tredje undersøkelsen i Eyetrack 2004. Eyetrack-undersøkelsene er nettmedienes viktigste referanseramme for å avsløre hva lesernes øyne faktisk gjør når de leser.

Undersøkelsene avdekker hvordan leserne navigerer rundt på nyhetssider. Er layouten på hjemmesiden effektiv? Hvilke effekter bør framgå på websiden i forhold til titler? Når passer det med multimedia? Er annonsene plassert hensiktsmessig for å få oppmerksomhet? Slike er blant de mange spørsmål som blir belyst i undersøkelsen.

Poynter Institutes Eyetrack III 2004 har allerede rukket å skape debatt blant norske nettredaktører og nettjournalister. I 2000 slo undersøkelsen overraskende fast at folk som sitter foran en skjerm faktisk leser teksten før bildene på en nyhetsside på nett.

Nå har Institutt for Journalistikk invitert Steve Outing til Oslo for å forklare resultatene av undersøkelsen.

I Eyetrack III undersøkelsen, er 46 mennesker blitt observert i en time mens deres øyne følger websider og multimediainnhold.

Her er noe av resultatene:

  • Øynene fokuserer først i den øvre delen av venstre side, deretter beveger det seg mot høyre.
  • Øynene dras først mot dominerende titler, deretter bilder.
  • 20 av 25 store nyhetssider plasserer bilder i øvre venstre felt.
  • På nyhetssider blir lesere først dratt mot logo, og deretter overskrifter i øverste venstre felt.
  • Små skrifttyper oppmuntrer til å lese mer nøyaktig, mot store skrifttyper som gir mer overfladisk skanning.
  • Når overskriften er i fet skrift, vil overskrift og tekstballong få samme fokus.
  • Er overskriften større enn tekstballongen på en separat linje, vil overskriften få større oppmerksomhet enn tekstballongen.
  • Undertitler kan gå på bekostning av oppmerksomhet på tekstballonger.
  • Av 25 nyhetssider, bruker rundt 20 prosent små bilder på sine hjemmesider.

    Les også:

Til toppen