TELEKOM

– Vi skal bli et verdensledende digitalt fyrtårn

Telenor-sjefen vil satse mer på partnerskap og samarbeid enn oppkjøp for å vokse digitalt.

3. feb. 2016 - 10:32

TRONDHEIM (digi.no): Sigve Brekke har ledet Telenor gjennom flere stormkast siden han fikk jobben som konsernsjef 17. august i fjor. Klappsalvene runget ute i friluft på Fornebu den dagen da styreleder Svein Aaser kom med navnet på den som skulle følge etter Jon Fredrik Baksaas og lede 33.000 ansatte.

I offentligheten ble det mer kritisk støy da Elisabeth Grieg og andre næringslivsledere refset Telenor for ikke å ansette en kvinne i lederstolen.

Senest tirsdag kveld kom Telenors egen Norgessjef, Berit Svendsen, med ganske tydelig kritikk av den mannlige dominansen i ledergruppen. Hun mente at menn ble vurdert på en annen måte enn kvinner når de skulle vurderes som toppledere. Brekke ville i morges ikke kommentere Svendsens uttalelser i tv-programmet "Torp", men la ikke skjul på at han hadde fått mange henvendelser internt.

– Jeg har ennå ikke sett tv-intervjuet og skal i et møte med NTNU nå, sier han til digi.no.

Han ønsker heller ikke å kommentere bruddet i forhandlingene mellom Telenor-eide Canal Digital og Discoverys TVNorge.

Også arrestasjonen av Jo Lunder og ny etterforskning av Vimpelcom-skandalen der flere lederkolleger måtte permitteres, er en belastning for Brekke.

Som om ikke det var nok, avslørte Kapital at Sigve Brekke ikke hadde oppgitt riktig CV i flere årsrapporter. Han manglet to vekttall på en bachelor fra Høyskolen i Telemark.

Aldri løyet

– Jeg har aldri løyet om min utdanning. Jeg ble ansatt i Telenor i 1999 på grunnlag av en mastergrad fra Harvard. Det er min utdanningsmessige plattform. Og så har jeg jobbet 15-16 år i ulike posisjoner i selskapet før jeg ble konsernsjef, men jeg har vært for omtrentlig med fakta i flere årsrapporter. Jeg sjekket ikke disse godt nok, noe som er mitt ansvar, sier Brekke i dette intervjuet med digi.no. Han legger ikke skjul på at han er lei av å snakke om CV-jukset.

– Har denne saken fått deg til å være mer på vakt mot slurv?

– Ja, men det har ikke noe med CV-saken å gjøre, men med rollen som konsernsjef.

Før vi kom så langt i intervjuet har Sigve Brekke stått på scenen i Lerchendal-konferansen som er blitt en årlig møteplass for teknologer enten de kommer fra næringsliv, det offentlige eller akademia.

– Digitalisering er ikke noe som tilhører bare teknologisektoren, men hele samfunnet. Det er ikke lenger et utviklingstrekk, men en revolusjon.

– I 2020 vil 80 prosent av jordas befolkning ha en smarttelefon. Telenor har ikke tenkt å gi bort alle de mulighetene til Google og Facebook. Vi ønsker å ta en posisjon på dette området selv, innleder Brekke.

Mandag ble det kjent at Telenor har bladd opp tre milliarder for det amerikanske selskapet Tapad. Selskapets gründere, Are Traasdahl og Dag Liodden, er to trøndere som begge har sin bakgrunn fra NTNU. Tapad har utviklet et algoritmeprogram som identifiserer deg uavhengig av om du bruker mobil, pc eller iPad.

– Det var helt tilfeldig at det ble et selskap med to norske gründere. I fjor høst satte vi ned en gruppe for å stille oss selv spørsmålet: Hva skal Telenor være i 2020? Altså om bare fem år. Hva må vi tilby kundene våre av digitale tjenester for å være attraktive?

Nå blir Sigve Brekke ivrig og forteller at gruppen kom fram til tre ting:

Kjernevirksomheten må digitaliseres. Telenor må etablere digitale vertikaler og selskapet må tilføres kompetanse på analytisk og systematisk bruk av big data.

ENDRING: – Telenor må endre seg nå. Og alle ansatte kan ikke regne med at de blir med videre, sier Sigve Brekke. Bilde:
Sjekket 300 selskaper

Brekke nevner også erfaringene fra Asia og Sør-Amerika gjennom sitt samarbeid med Schibsted og finn.no hvor man har klart å få minst 100 millioner nye kunder.

– Vi vet at det blir mer personifiserte tjenester på en rekke områder innen fem år og de digitale vertikalene er nødvendige for å ekspandere i nye markeder. Vi ønsker å skreddersy alle tjenester.

– Men hvorfor Tapad?

Vi screenet til sammen 300 selskaper i mange land, flest i USA og Europa, og kom fram til at Tapad har evnen til å behandle kundedata fra flere plattformer. Vi ønsker å vite mest mulig om kundens vaner og hva vi kan tilby hvis det er en fare for å miste en kunde. Tapad har en egen businessmodell for digital markedsføring som vi nå ønsker å ta til Norge, Europa og Asia.

Er det ikke nettopp dette også Google driver med?

Jo, men Tapad mener de er bedre enn Google. Og de har ikke det masseperspektivet som Google, men tilbyr flere skreddersydde løsninger for hver enkelt bedrift. BMW og Volvo er to eksempler.

Er din visjon at Telenor skal bli et verdensledende digitalt fyrtårn?

Ja.

Også på innhold?

Nei, det blir å dra det for langt. Vi skal ta opp konkurransen i forhold til andre som driver med slike løsninger og tjenester. Vi opererer i store markeder hvor det ikke finnes betalingsløsninger. Google er i stor grad basert på markeder med wifi, men i mange områder må man samarbeide med mobilselskapene. Vi har kjøpt Tapad fordi vi trenger kompetanse på avanserte forretningsmodeller.

Varsler endring

Sigve Brekke varsler store endringer i Telenor-systemet. I dag har selskapet utviklet tjenester som «Mitt Telenor» for kundeservice og «Min sky» for lagringstjenester. Brekke vil etablere produkter på helse- og finansieringstjenester, smarte hjem og industri. Og mye annet.

Hvorfor må man gå til doktor for å sjekke blodsukkeret? Eller møte på universitetet for å få utdanning, spør han.

I Brekkes strategiske hode handler det ikke bare om oppkjøp, men like mye partnerskap med andre selskaper som har bedre kompetanse på et område.

Vi må forandre oss og for et så stort selskap som Telenor er dette en stor utfordring. For å bli kundens favorittoperatør må vi skaffe oss ny kompetanse og tilby masse tjenester.

Er denne tankegangen et forsømt område i Telenor? Skulle dere vært tidligere ute?

Vi har kanskje ikke vært tilstrekkelig fokusert på utviklingen på grunn av god lønnsomhet. Det er ikke så lett å tenke nye tanker før man har skriften på veggen. Vi må huske på at tjenestene har vært så ulike fra land til land. Smarttelefonene har endret alt dette. Nå må vi tilby standardiserte tjenester til en rimelig pris fordi datamengden per bruker bare vokser.

Du har fått noe kritikk av analytikere for at oppkjøpet av Tapad ikke er kjernevirksomhet?

Jeg har sett det. Digital markedsføring er ikke kjernevirksomhet, men kundebehandling for Telenor er definitivt kjernevirksomhet.

TO INNLEDERE: Sigve Brekke og Sintefs nye konsernsjef, Alexandra Bech Gjørv, fant tonen på samme konferansebord under Lerchendalkonferansen. Bilde:

Hvordan forholder du deg til ESA som i sin gransking har kommet med en foreløpig konklusjon om at Telenor har brutt konkurransereglene?

Jeg vet ennå lite om grunnlaget for denne saken. Vi har fått et 112 siders brev som vi nå skal lese og svare på innen 11. april. Jeg mener det drives en sunn konkurranse i Norge, bl.a. i forhold til Netcom. Men når datamengdene per bruker har fordoblet seg, må vi ta oss noe betalt for det.

Hva koster en kaffekopp i dag? 40 kroner omtrent. Det vil si at vi tar oss betalt for sju-åtte kaffekopper i måneden, ca. 300 kroner. Jeg kjenner meg ikke igjen i disse påstandene.

Vil dere fortsette å investere i frekvenser og infrastruktur for å få flere mobilkunder?

Ja, absolutt. Vi trenger større spektrum for å kombinere økt databruk med kvalitet i nettverket. Det handler om å levere doble datamengder til en lavere kostnad. Vi kan glemme alt annet hvis vi ikke klarer det.

Brekke har nå 33.000 ansatte. Cirka 4.000 jobber i Norge. Selskapet har om lag 200 millioner kunder og får 1,5 millioner nye kunder i måneden.

Telenor har slitt voldsomt i India hvor Brekke tidligere jobbet, men ifølge Brekke er dette markedet nå langt framme på 4G og balanserer økonomisk, slik det også gjør i Myanmar, Pakistan og Bangladesh hvor det bare er 3G.

Ikke først med 5G

REISER MYE: Sigve Brekke sier at han stortrives i jobben som konsernsjef i Telenor. Bilde:
Brekke tror ikke Telenor kommer til å være først med 5G. Han mener Sør-Korea og Japan leder an i forskningen for å utvikle denne teknologien.

Hvordan jobber Telenor med rekruttering når dere trenger ny kompetanse?

Mange av våre ansatte må retrenes. Vi trenger ny kompetanse innenfor datateknologi, produktutvikling, IT- og nettverksstrategi. Vi må omskolere og rekruttere nye folk. Noen av våre ansatte vil ikke bli med på laget videre, men generelt vil vi være en vekstbransje.

Ifølge Brekke har Telenor en forskningsavdeling på cirka 60 forskere i dag. Noen er plassert i Oslo, noen i Trondheim og noen i Tromsø. Primært jobbes det nå mye med forskning på 5G-teknologi.

Et eksempel på ulike typer rekruttering er appear.in som har som mål å bli en global tjeneste for videokommunikasjon. Dette teamet har svært forskjellig kompetanse, men er et resultat av samspillet mellom vårt miljø på Tyholt og NTNU. Det viktigste er å la miljøene beholde sin identitet. Vi må for eksempel holde Tapad-miljøet atskilt fra Telenor. Det hadde dødd helt ut om vi hadde hentet de folkene hit. I Norge må vi bygge en ny organisasjon.

Har jobben som Telenor-sjef blitt tøffere enn du regnet med?

Egentlig ikke. Jeg blir veldig inspirert og motivert av den digitale reisen vi skal gjøre sammen. Jeg trives veldig godt i denne jobben selv om den er helt annerledes enn det jeg har drevet med tidligere. Telenor er et fantastisk selskap med et enormt utviklingspotensial.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.