Viasat dropper lokkepriser

Forbrukerombudets advarsel har fått også Viasat til å endre sin markedsføring.

digi.no omtalte tidligere denne måneden Markedsrådets forbud om å markedsføre mobiltelefoner og mobilabonnementer med lokkepriser som er langt under det kundene faktisk må betale. Dette fordi gebyrer og faste kostnader i bindingstid kommer i tillegg.

    Les også:

Nå følger Markedsrådet opp prinsippet overfor hele ekom-bransjen, og har sendt ut varsel om innskjerping av reglene til alle leverandører og forhandlere av mobiltjenester, fasttelefoni, kabel-TV og parabol, bredbånd og IP-telefoni.

Forbrukerombudet varsler i et brev datert 16. desember at mobilforhandlerne har i overkant av to måneder på seg til å endre markedsføringen sin. Fra og med mars 2005 vil ombudet slå ned på denne typen ulovlig markedsføring.

Nå bekrefter også Viasat, en av Norges største leverandører av parabol-TV, at de vil slutte å markeds­føre seg med lokkepriser som ikke viser produktets egentlige kostnad. Selskapet gir etter for kravet fra Forbrukerombudet om å ilegge Viasat et tvangsgebyr dersom selskapet ikke endret praksisen sin.

Forbrukerombudet har i lengre tid forhandlet med Viasat for å få selskapet til å fokusere på den totale minsteprisen i prismarkedsføringen sin, inkludert alle typer avgifter og alle kostnader i bindingstid. Viasats prismarkedsføring har til nå gjort det veldig vanskelig for kundene å vite i forkant hva de faktisk skulle betale for parabol fra Viasat.

Forbrukerombudet har også vært i forhandlinger med Canal Digital, den andre store aktøren på parabol-TV i Norge, om den samme problemstillingen. Canal Digital har bekreftet at de innretter prismarkedsføringen sin etter Forbrukerombudets krav om å oppgi total minstepris.

I høst vedtok Markedsrådet at det i prismarkedsføring av sammensatte varer og tjenester skal fokuseres på tilbudets totale minstepris. Det holder ikke lenger å si at en vare eller tjeneste koster kroner 1 eller lignende, dersom dette tilbudet forutsetter at kundene forplikter seg til andre kostnader ved å slå til på tilbudet.

Nå skal forbrukeren få vite hele den samlede kostnaden, med både etableringsgebyr, fakturagebyr, faste månedsavgifter og andre kostnader ferdig summert og inkludert i totalprisen.

- Dette skal gjøre leverandørene minst like synlig som de andre priselementene for ikke å bryte loven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Til toppen