ViaSat tviholder på analog-TV

ViaSat har tviholdt på sitt analoge TV-tilbud i Skandinavia etter at det gikk med store summer til digitale TV-kanaler tidligere på 90-tallet. MTG-selskapet avventer den digitale utviklingen og anbefaler de nye parabolkjøpere å kjøpe analoge anlegg i påvente av at de nordiske TV-aktørene blir enige om en standard.

- Vi var for tidlig ute med ZTV og 3 + som ble formidlet digitalt. Ikke en gang alle kabelselskapene hadde digitale dekodere den gang. Det er veldig dyrt å være for tidlig ute i den teknologiske utviklingen. Vår strategi er blitt å gjøre kjernevirksomheten så god som mulig, har eks administrerende direktør i TV3, Kalle Lisberg, tidligere uttalt til digi.no om satsingen. ZTV og 3+ fikk kun kort levetid på det norske markedet.

MTG-selskapet ViaSat har derfor bevisst unngått å satse på digital teknologi når det gjelder salg av parabolpakker. Konkurrenten Canal Digital satser stort på å kunne tilby både analog og digital distribusjon av signalene.

- Kort og godt er det sånn at analog teknikk er trygg og utprøvd. Det er liten forskjell på kanaltilbudet på analogt og digitalt, men det er bedre tilbud på analogt. Blant annet sender TV3 og TV1000 kun analogt, sier Einar Brustad, administrerende direktør i ViaSat.

Han mener det er uproblematisk at folk kjøper analogt utstyr selv om digital teknologi vil dominere etter hvert.

(Foto: Svein Erik Dahl/Samfoto)

- Hvis dere anbefaler folk å kjøpe analoge signaler i påvente av den digitale utviklingen, er ikke dette å skyte seg selv i foten? Fremdriften blir vel begrenset?

- Vi anbefaler ikke folk ikke å kjøpe digitalt, men først og fremst anbefaler vi folk å kjøpe analogt system. Den digitale teknologien er kommet for å bli, men før ting er avklart, anbefaler vi folk å kjøpe analogt, sier han til digi.no.

Brustad fremholder at det er enkelt å oppgradere til digitale signaler om man kjøper analoge system i dag.

- Det som selges av mikrobølgehoder til parabolanlegg i dag er lett å oppgradere. Og prisen vil synke ytterligere etter hvert, så man kan lett komplettere anlegget når den digitale utviklingen er her, uttaler Brustad. Han vil ikke si akkurat når de skal satse digitalt, men det blir ikke i løpet av kort tid..

- Vi vil ikke satse digitalt i år, det kommer an på hva man blir enige om i Nordig, sier han.

Nordig er sammenslutningen av nordiske TV-aktører som jobber med standarder og samarbeid for utvikling av digital-TV.

Disse har kommet fram til en felles utviklingsplattform og jobber nå med spørsmålet om standarder og hva disse skal inkludere (html, java o.l.).

- Blir man enige i Nordig, og vi andre aksepterer det, går det fort. Når utviklingen først snur, vil det snu fort. Uansett er seere garantert å ha signaler i mange år, på grunn av parallelle sendinger. Det er mellom 1,1 og 1,2 millioner parabolkunder i Skandinavia i dag, og vi er avhengig av å få alle disse over på digital teknologi. Det vil ta tid før "sistemann" av disse brukerne er over på det digitale systemet. Selv om det er omlag 20-30 prosent digitalt salg, vil markedet fremdeles domineres av analoge systemer, sier Brustad.

ViaSat og Canal Digital er de største aktørene på dette markedet, som teller rundt 1,2 millioner parabolmottakere i Skandinavia. Av disse har ViaSat 1,1 millioner og er klart størst på området.

Ifølge ViaSat er de omtrent like store som Canal Digital i Norge.

- Hvordan møter ViaSat den digitale framtiden?

- MTG og Kinnevik ikke akkurat kjent for å sitte med øya igjen. MTG har tre mål; for det første skal vi alltid være offensive. Det gjør vi dag blant annet gjennom arbeidet i Nordig. Vi er ikke uenige med de andre aktørene om at den digitale hverdagen kommer, men kan være uenige om veien og målet. Det andre målet er å være tidsriktig, og det er vi. Bare se på P4, ViaSat går inn i Baltikum og TV3 var første kanal som brøt monopolet i Norge. Parabolmarkedet er per dags dato analogt, så vi er tidsriktige når vi er analoge, mener Brustad.

Selv om ViaSat per i dag ikke har noe digitalt tilbud til parabolkunder, er dette et særdeles lite problem som kan løses raskt, hevder Brustad.

- Det tredje målet vårt er å være tilpasningsdyktige slik at vi kan svinge oss fort rundt når noe skjer. I løpet av maksimum seks måneder fra det kreves en digital standard, vil vi være oppe digitalt. Vi skal ikke legge oss bak en stein, understreker Brustad.

Han mener at ikke mer enn rundt 20.000 - 25.000 av Nordens 1,2 millioner parabolkunder er digitale.

Brustad fremholder at man både i Sverige og i Danmark har vært langt mer kritiske og engasjerte i debatten rundt digital-TV. Dette tror Brustad skyldes Telenors sterke posisjon i Norge

ViaSat i Norge, utenom TV1000, omsetter årlig for rundt 140-150 millioner kroner. Sammenliknet med Sverige og Danmark, er Norge på jumboplass, med Sverige på topp.

Til toppen