Videre sterk vekst for Netthandelen

Einar Øgrey Brandsdal og Netthandelen vokser videre i raskt tempo.

Komplett-gründer Eric Sandtrø er mer kjent, blant annet fordi Komplett er børsnotert, men Einar Øgrey Brandsdal er den andre store vinneren på netthandel her i Norge, det viser nye tall.

Det har gått opp og ned, men siden oppstarten i 2000. Det året endte omsetning på 4,8 millioner med tre ansatte. I fjor endte den på 234 millioner og selskapet hadde vokst til 45 ansatte. Brandal satt da igjen med et overskudd på 9,2 millioner kroner.

Nå forteller Brandsdal at han forventer en omsetning i år på 275 millioner kroner, en vekst på veldig hyggelige 13,2 prosent.

For Brandsdal var tidlig ute og det manglet ikke på pågangsmot, men gutten hadde så dårlige karakterer at han ikke engang fikk jobb som telefonselger.

Brandsdal var i går hyret inn som en av foredragsholderne på it-tinget i Tønsberg, der han lekset opp for erfarne IT-folk hvilke flaskehalser han selv måtte overvinne for å komme dit han nå er.

Brandsdal fortalte om drahjelp han fikk fra sin bestefar som drev fabrikken Einar Øgrey Skjellsand. Det var dette som dannet grunnlaget for auksjonsnettstedet.

Også besøkstallene vitner om suksessen. De andre nettbutikkene vokter sin besøksstatistikk som sine dypeste hemmeligheter, men Bransdal deler ut tall: Anall unike besøkende per dag ligger mellom 30.000-60.000 unike brukere. Disse gjennomfører i snitt 5000 auksjoner, hvorav de fleste varer i fem minutter. Netthandelen er derfor avhengig av at kundene kommer innom ofte. Mesteparten av trafikken og salget skjer da om kvelden - og rundt lunsjtider.

Alle varer begynner på en krone, og senest i går kveld ble en enebolig på en verdi til 3,5 millioner kroner lagt ut for salg på auksjonsstedet med en oppstartpris på nettopp 1 krone.

Brandsdal avfeier at dette kan være en risiko for selger, og hevder at eneboligen garantert etter ti minutter kommer opp i en million kroner. Netthandelen har solgt en enebolig tidligere, som gikk til takst.

- Jeg tror ikke selger får noen bedre pris andre steder. I tillegg får selgeren gevinst i form av at vi tar bare 12 500 kroner i «meglerprovisjon». Normalt ville et slikt salg ha kostet rundt 100 000 kroner hos en megler, sier han til digi.no.

Netthandelen driver butikken fra Søgne i Kristiansand, og skal nå utvide lokalene til 12000 kvadratmeter, som gir signaler om frisk vekst i auksjonshandelen.

Mellom 80 til 90 prosent av varene kjøpes inn fra Østen i store containere.

- Vår forretningsmodell er ganske enkelt at vi tjener penger på å ikke ha fordyrende mellomledd. Mens en vare kan koste 100 kroner i Østen, trenger en butikkjede på grunn av flere salgsledd likevel å plusse på flere hundre kroner i fortjeneste slik at utsalgsprisen kan ende på 400 kroner. Hos oss gjør vi butikk selv om utsalgsprisen bare øker til 150 kroner, forteller Brandsdal.

Han medgir at 25 prosent av varene som selges på nettauksjonsstedet går med tap, men til gjengjeld er det fortjeneste på de resterende 75 prosentene.

Et av Netthandelens smarte trekk er at betalingen fra kunden ikke skjer på Visa, men gjennom et KID-basert betalingssystem.

Når men handler over nett med et kombinert bank- og Visa-kort, trekkes nemlig beløpet på Visa-delen av kortet. Visa krever nemlig mellom 2 til 3 prosent for transaksjonene som skjer over nett.

Brandsdal stiller seg uforstående til at norske nettbutikker bruker Visa ettersom han mener Norge har et av det beste betalingssystemene i verden med KID-kode-systemet.

Netthandelen tar bare betalt med efaktura eller faktura over e-post som koster en krone, og som gir oppgjøret på dagen fra banken.

I tillegg har Netthandelen sikret seg med forskuddsbetaling som innebærer at varen må betales før den kan leveres ut.

I netthandel er det mellom 15 til 20 prosent retur av varer, og dette kunne fort bli en økonomisk katastrofe, sier han.

Netthandelen utvikler sine egne IT-systemer med unntak av programvare fra Mamut, og har fem egne programvareutviklere.

Til toppen