Vik Wintel - her kommer Wapple

En krigsherjet Steve Jobs har begravet stridsøksen med erkerivalen Bill Gates. Fred er sluttet mellom Apple og Microsoft. Vi skimter konturene av en ny tid - Wapple-epoken.

Steve Jobs sjokkerte en samlet Mac-verden med alliansen mellom Apple og Microsoft. Med partnerskapet er stridsøksen mellom de to selskapene endelig begravet. Dette er bra for Apple, kanskje selskapet kan lære en og annen ting av Bill Gates' Microsoft - som å tjene penger.

Selvfølgelig er det endel Mac-fans som skriker opp om kjetteri og forræderi.

Ja, kanskje det er kjettersk å gå i allianse med Microsoft, men det er i hvert fall forankret i rasjonalitet.

Mens Apple har vært selve definisjonen på arroganse, nøling, og vingling, har Microsoft vært kjedelige og stort sett forutsigelige. Dog hviler selskapet ikke på sine læurbær - det har tatt lærdom av IBM. Stabiliteten og forutsigbarheten til Microsoft er akkurat hva næringslivet etterspør. Det går an å basere seg på Microsoft - man kan bygge sitt levebrød på selskapet - hvilket mange har gjort.

Det samme kan ikke sies om Apple. Selskapet har lansert initiativer, utviklet dem, kansellert dem, relansert deler av dem og så videre. Selskapet har vært nølende, vinglete og arrogant. Til tider har det vært nesten umulig å gjøre avtaler med selskapet - beslutningsudyktigheten har vært krøplende. Mens Apples uforutsigbarhet har vært kimen til innovative produkter gjennom årene, har den også ført til at brorparten av kunder og bransjeaktører har styrt klar av selskapet.

Gårsdagens allianse med Microsoft og utskiftningen av Apple-styret representerer et kursskifte fra det esoteriske til det pragmatiske.

Steve Jobs har selv vært gjennom en metamorfose siden han som briljant og håpløst naiv guttunge grunnla Apple i en garasje i Nord-California for over 20 år siden. Det er en rik, fortsatt briljant, men krigsherjet mann som er tilbake i Apple. Illusjonene er borte.

Det er gode nyheter for Apple. Jobs har skjønt at den hellige krigen er over. Nå dreier det seg om å finne Apples nye, lønnsomme rolle i en verden karakterisert av nådesløs konkurranse. Derfor bør Apple-fans - særlige puristene - forberede seg på nye uhellige allianser med aktører fra "den andre leiren." Rhapsody for Intel er bare en forsmak.

Når alt kommer til alt, er det ikke den som har den mest sexy teknologien som vinner, dét er det den som får flest folk til å bruke teknologien - som gjør. Ingen kan vel påstå at Microsoft har spesielt sexy teknologi. Dog har selskapet lært seg å levere en vare, lytte til tilbakemeldinger, fikse på varen, og så levere en bedre vare - som til slutt blir rimelig bra. Jfr. Windows 1.0, Windows 2.0, Windows 3.0, og Windows 95. Mens Windows 1.0 var et elendig produkt, er Windows 95 et meget anvendelig produkt.

Mac-en - da den kom - var kul, lett å bruke, og hadde funksjonalitet som var ti år forut for sin tid (det samme kan forøvrig sies om Amiga-en). Likevel hjelper det så fint lite når budskapet aldri nådde frem.

Det minner meg om noe min ingeniør-professorer sa tidlig på 80-tallet:

- Det hjelper ikke å være den smarteste ingeniøren med de beste idéene - hvis du ikke greier å kommunisere dem slik at de blir satt ut i livet.

Det var vel omtrent på den tiden Macintosh ble lansert. Min professors utsagn er en glimrende metafor for Apple. Det er vel ikke tvil om at Mac-en i 1984 hadde den suverent beste teknologien både på program- og maskinvaresiden. DOS og PC på den tiden var triste greier.

Likevel sitter vi i 1997 beleiret av Wintel-maskiner, med Mac-en som en slags silisium-gullkalv for de få.

For at Mac-en skal bestå - om enn i en mer pragmatisk utgave, håper jeg at Jobs og de ansatte i Apple greier å jobbe på lag, for, selv om markedet har gitt sin umiddelbare (og kortsiktige) tillitt til Jobs og Apple med en kursoppgang fra $13 i begynnelsen av juli til over $26 onsdag, står Apple overfor enorme utfordringer.

Til toppen