Viktig test for Microsofts TV-satsing

Microsoft har investert store beløp i flere kabelselskaper, og håper nå å få sin programvare inn i TV-nettene.

Etter flere år med stillstand håper Microsoft på gjennombrudd for sin TV-programvare.

Microsoft har brukt flere år på å utvikle programvaren, og har samtidig investert flere milliarder dollar kabelselskaper i USA. Foreløpig har det gitt lite resultater.

Nå har Microsoft inngått en avtale med Comcast, som er USAs største kabel-TV-selskap. Det er ventet at selskapene skal annonsere detaljer om hvordan selskapene planlegger å satse sammen videre.

- Dette er svært viktig for fremtiden til Microsoft-TV. Dersom Microsoft TV blir en suksess i Comcast, vil det raskt spre seg i resten av kabel-TV-bransjen i USA. Om ikke har de brukt ti år for ingenting, sier Josh Bernoff i Forrester Research, ifølge cnet.

Microsoft har lenge sett på TV-markedet som en måte å komme bort fra PC-en, men har foreløpig hatt liten suksess. Visjonen har vært å forsøke å bringe PC-lignende funksjoner til TV-en.

Det er programvaren fra serveren i kabelselskapene og programvaren i TV-boksen (set top box-en) som Microsoft vil lage. I så fall vil det åpne seg et stort, nytt marked for Microsoft. Avtalen med Comcast kan dermed bli en viktig bro inn i det markedet.

Microsoft har investert flere hundre millioner dollar i utvikling av programvaren. I tillegg har selskapet investert èn milliard dollar i Comcast og fem milliarder dollar i AT&T.

Tidligere i år annonserte Comcast en avtale om å bruke Microsoft-programvare i opp til fem millioner set-top-boxer. Nye detaljer om dette samarbeidet er ventet å komme innen kort tid.

Til toppen