Detalj av skjermbilde fra «Discovery»-tjenesten til Ariba, som tilbyr en enkel måte å komme i kontakt med over 325.000 selgere fordelt på 400 kategorier (statistikken i skjermbildet er fra «i dag»). Integrasjonen med LotusLive gjør at tjenesten kan aktiveres rett fra en LotusLive-applikasjon, og at man umiddelbart har tilgjengelig verktøy for å ta kontakt, utveksle lynmeldinger, utveksle og dele dokumenter, og sette opp nettkonferanser.

Viktige partnere til IBMs nettsky

LotusLive skal integreres med SugarCRM og nettjenesten til selgermekleren Ariba.

ORLANDO, FLORIDA (digi.no): Da IBM lanserte sin nettskytjeneste LotusLive i januar 2009, var poenget ikke bare å tilby e-post, webkonferanser, sosiale nettverk og samhandling gjennom selskapets nettsky, men også gradvis utvide dem med integrerte forretningsapplikasjoner, og vise hvordan bedrifter og organisasjoner som tar i bruke nettskyen får helt nye muligheter til å effektivisere sin kontaktflate med kunder og forretningsforbindelser.

Blant de første var tale over IP gjennom Skype og det webbaserte kundehåndteringsverktøyet Salesforce.com. Siden kom dokumentdelingsløsningen eXpresso, Vondle Live som gjør det mulig å dele og notere i alt fra konstruksjonstegninger til tekstdokumenter gjennom en nettleser, kalenderintegratoren Tungle, Navajo som sikrer at alle LotusLive-utvekslinger lagres i interne systemer i samsvar med krav til håndtering av følsomme opplysninger, e-postarkivet Sonian, samt signerings- og attesteringsverktøyet e-SignLive.

Ifølge IBM har flere kunder greid å utnytte disse integrerte løsninger med stort hell. De viser blant annet til hvordan boligfinansieringsselskaper har kombinert LotusLive med e-SignLive for å legge opp papirløs behandling av søknader om boliglån. Søknaden leveres på nett, LotusLive håndterer samspillet mellom långiver og søker, og når man er enige kan også dokumentet signeres på nett.

I forkant av sin gigantiske kundesamling Lotusphere i Orlando, der hovedtemaet er bruken av sosiale medier i forretningsvirksomhet, har IBM kunngjort ytterligere to partnere til LotusLive: kundehåndteringsverktøyet SugarCRM og Ariba, en tjeneste som forenkler arbeidet med å finne hensiktsmessige leverandører.

Integrasjonen mellom LotusLive og SugarCRM gjør det mulig for en selger å initiere et LotusLive-møte med et prospekt uten å forlate SugerCRM. All annen LotusLive-funksjonalitet er også umiddelbart tilgjengelig, for eksempel dokumentdeling. IBM og SugarCRM mener integrasjonen kan bidra til mer effektiv samhandling med kunder og øke salgsorganisasjonens effektivitet. Integrasjonen skal gjøres tilgjengelig i løpet av første halvår i år.

Ariba er et nettverk av mer enn 325.000 leverandører fordelt på 400 kategorier. Tjenesten gjør det enkelt å finne fram til hensiktsmessig leverandør. Integrasjonen med LotusLive gjør at alle sosiale og samhandlingsverktøy i LotusLive kan brukes fra Ariba-tjenesten. Også her ventes gevinst for begge parter i form av mer effektiv samhandling, redusert risiko for misforståelser og feil og så videre. Ariba regner med at tjenesten skal være tilgjengelig i løpet av første halvår i år.

IBM mener å stå foran et gjennombrudd innen forretningsvirksomhet, samhandling og sosiale tjenester. De viser til at bedriftsmarkedet for nettskytjenester er i rask vekst, og at undersøkelser gjort av IDC tyder på en tredobling av markedet til over 44 milliarder dollar innen 2013. De viser også til egne undersøkelser, blant annet en av 2000 mellomstore bedrifter, som tyder på at to av tre planlegger eller allerede har tatt i bruk nettskyløsninger.

Til toppen