Den gamle og den nye iOS side om side. Apple har fjernet seg fra teksturtung til en flat design. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg/Getty Images/All Over Press)

Viktigst i historien?

Evernote-sjef over seg av begeistring. Men hva mener norske utviklere om iOS 7?

Onsdag kveld ble iOS 7 tilgengelig for alle som har en kompatibel enhet. Det finnes rundt 700 millioner iOS-enheter, men det er ikke alle som kan oppgradere eller vil bli oppdatert. Uansett er antallet så høyt at Evernotes toppsjef, Phil Libin, slår fast at dette er den mest dramatiske programvareoppdateringen i datahistorien.

– Jeg synes iOS 7 er den største begivenheten som har skjedd innen teknologi – noen sinne. Vi har aldri i historien om dette universet sett en slik dag før, da hundrevis av millioner vil oppleve en så stor endring på noe de er så vant med, sier Libin til Techcrunch.

OPPDATERT: Vi har endret sitatet fra Libin, siden vår opprinnelige oversettelse var feil. Vi beklager.

Men for utviklere, og vi antar også flertallet av digi.no lesere, er det ikke mange nyheter som kom. Operativsystemet ble lansert på Apples utviklerkonferanse WWDC i sommer, og den har vært tilgjengelige for de med utviklerkonto hos Apple.

Les vår sak fra den egentlige iOS 7-lanseringen her: Alt om iOS7

Vi har spurt to utviklere om hva de mener er den største endringen, og hva som blir konsekvensene av oppgraderingen. Interessant nok pekes det stort sett på de designmessige endringene. iOS 7 er på den grafiske siden dramatisk annerledes enn tidligere versjoner.

For en full gjennomgang av den nye funksjonaliteten anbefaler vi denne artikkelen fra vår søsterpublikasjon Dinside.no.

John Eivind Hallén, sjefdesigner og partner i Shortcut, et selskap spesialisert på å lage apper, sier til digi.no at den viktigste endringen er i design-uttrykket som iOS 7 åpner opp for.

Flere hundre millioner mennesker vil fra og med i dag bli vant til dette brukergrensesnittet på sin telefon.
Flere hundre millioner mennesker vil fra og med i dag bli vant til dette brukergrensesnittet på sin telefon.

– Man trenger nå mindre visuelle virkemidler for å forklare hvordan en berøringsskjerm fungerer. Dette handler ikke om kulhet, det handler om funksjonalitet. Det gamle designet hadde en helt klar funksjonell verdi, bok-appen så ut som en bok, og man brukte tekstur for å fremheve funksjonene. Men dette trenger vi ikke i dag, nå som alle er vant til hvordan berøringsskjermen virker, sier Hallén til digi.no.

– Mobilen har de siste årene, takket være iOS, sett mye ut som webben gjorde ved årtusen-skiftet: tredimensjonale effekter og bokser. Så kom web 2.0 og gjorde alt mye renere. Det samme ser vi nå. Det er takknemlig at det kommer et mer roligere visuelt utrykk, sier sjefdesigneren. Deres store utfordring nå, forteller han, er å lage apper som er like funksjonelle som før, når knapper forsvinner.

Direktør for opplevelsesdesign i Making Waves, Kim Ydse Krogstad, sier til digi.no at iOS-lanseringen ikke er en veldig stor begivenhet for dem.

– De løsningene vi har laget for våre kunder støttes av det nye OS-et. Men dette gir nye teknologiske muligheter som vi nå vil dykke ned i. Et eksempel er lokasjonsbaserte sensorteknologi, som kan være interessant for varehandelen. Men den mest markante endringen er nok det grafiske designet. Det er mange av våre kunder som vil følge opp det, sier Krogstad til digi.no.

For app-utviklerne vil det nye grensesnittet iOS 7 kunne innebære en like stor mulighet som da Apple åpnet sin Appstore, tror en amerikansk gründer.

– IOS 7 er som 2008 om igjen, sier utvikler Luc Vandal, som står bak appen Screens 3, til TechCrunch. Han viser til lanseringen av app-store, som ble en stor katalysator for utviklingen av ny funksjonalitet og nye apper.

– Dette er en mulighet til å starte på nytt, revurdere appen(e) og for å posisjonere selskapet og appen din. Timingen var god, om du spør meg, fordi iOS var begynt å bli slitent og det føltes som om man måtte gjøre det samme om igjen og om igjen, sier Vandal til teknologibloggen.

    Les også:

Til toppen