Vil åpne Instant-søket i Chrome for konkurrenter

Google vil unngå å låse nettleseren for mye til søketjenesten.

Blant nyhetene i den neste versjonen av Googles nettleser, Chrome 7, er integrasjon av Google Instant i det kombinerte adresse- og søkefeltet.

Dette betyr at søkeresultater vil bli vist så snart brukeren begynner å skrive noe i dette feltet, tilsvarende det man har kunnet oppleve på Googles vanlige søketjeneste i en drøy måned.

I utgangspunktet er Googles nettleser ganske tett knyttet til selskapets øvrige tjenester, men det fullt mulig i dagens versjon å erstatte Google som standard leverandør av søkeresultater i nettleseren med noe annet, for eksempel Microsofts Bing eller norsk Kvasir.

Men når det gjelder Instant-søket vil ikke dette være like enkelt, da dette benytter et DOM-basert programmeringsgrensesnitt (API) i stedet for et HTTP-basert. Dette fører også til at Instant-søket ikke kan fungerer direkte fra søkefeltet i andre av dagens nettlesere.

Man skulle kanskje tro at Google ville ønske å beholde denne funksjonen for seg selv, da den kan føre til at flere velger å bruke Chrome og Googles søketjeneste. Men i et innlegg i en WHATWG-drevet e-postliste skriver Chrome-utvikleren Tony Gentilcore at selskapet vurderer å lage et standardgrensesnitt for denne funksjonaliteten, slik at brukerne ikke bare vil kunne velge andre leverandører enn Google til Instant-søket, men også at andre nettleserleverandører kan implementere tilsvarende funksjonalitet i sine nettlesere.

Google skal integrere selskapets nye Instant-søk med adresse- og søkefeltet i kommende Chrome 7.
Google skal integrere selskapets nye Instant-søk med adresse- og søkefeltet i kommende Chrome 7. Bilde: Google

Gentilcore har lagt ved eksempelkode i innlegget og spør der om det er noen interesse blant aktørene for et slikt felles grensesnitt.

Det er ingen selvfølge at noen andre aktører, verken nettleserleverandører eller søketjenester, synes dette er interessant.

Det må antas at Google først og fremst tilbyr dette for å unngå anklager om for sterke bindinger mellom produkter på områder hvor selskapet har sterk markedsmakt.

Til toppen