Vil avsløre bløffe-katalogene

En ny rangering skal avsløre bløffmakerne blant bedriftskatalogene på nett.

Bedriftskatalogene har skutt opp som paddehatter, med navn som ligner hverandre eller etterligner kjente selskaper. digi.no har tidligere omtalt hvordan flere av disse selskapene ringer opp kunder og overøser dem med argumenter som de gjerne ikke har kompetanse til å sjekke. Kunden risikerer å ende opp med en pakke som kanskje ikke gir dem det de forventer.

    Les også:

– Vi har opplevd at slike selskaper ringer og bevisst gir informasjon som skal feiltolkes. Småbedrift blir gjerne oppringt og får opplysninger om at konkurrenten får trafikk fordi de kjøper deres tjenester. Det oppgis gjerne mange tall som kjøperen ikke forstår, og det er vanskelig å vite hva han betaler for, sier Rolf-Ørjan Høgset, administrerende direktør i Cerum.

Markedet er svært lite oversiktelig, og derfor har selskapene Intelma og Cerum gått sammen om en tjeneste de håper mange kan dra nytte av. Tjenesten har både en gratisdel og en betalingsdel.

Gratisdelen har som mål å vise hvilke søkemotorer og katalogtjenester som faktisk kan levere trafikk til norske selskaper, og hvem som bløffer.

– Vi tar statistikken fra våre kunder og publiserer den. Det er ubehagelig for de katalogene som kommer dårlig ut, sier han.

Statistikken som ligger fritt tilgjengelig viser hvor mange treff tjenestens omtrent 80 kunder får fra hver enkelt katalog og søkemotor. Målet er å få flere selskaper med, slik at statistikken blir stadig mer representativ.

– Vi håper dette kan bli et barometer for bransjen. Dette kan tvinge selskapene til å være ærligere og oppgi riktige tall, sier han.

Høgset har også planer om å legge ut informasjon om hvilke tjenester som ikke bare ga klikk, men også transaksjoner. Men dette krever at tjenesten vokser og at flere legger ut informasjon om dette, foreløpig blir tallgrunnlaget for tynt.

statistikken som nå ligger ute nå er det tydelig at noen kataloger gir svært mange treff, mens andre nesten ikke gir noen ting. På TNS-Gallups liste er bare de fem-seks største aktørene med, men på denne listen er hele 32 nettkataloger representert.

Dette viser hvilken jungel av selskaper som har oppstått, og mange ser ut til å ha svært lite trafikk. Det har blitt enkelt å kjøpe seg en base over 400.000 norske bedrifter og starte slike kataloger, men mange bedrifter betyr ikke at de har mange brukere.

Betalingsdelen av Cerum og Intelmas tjeneste gir kunden detaljert oversikt over hvilke nettsider som gir dem trafikk.

– Vi har satt dette sammen så småbedrifter kan forstå hva de kjøper og betaler for, sier han.

De fleste publiseringsløsningene har noe slik funksjonalitet, men den er ofte ikke god og oversiktlig nok, hevder Høgset. Tjenesten koster 299 kroner i måneden for ett nettsted.

Dette mener han kan betale seg for mange hvis de etter et år kan kvitte seg med noen avtaler som viser seg å ikke dem gi trafikk, og kanskje prøve seg på nye.

Kundene kan også legge inn hva de betaler for annonsering og plassering på ulike tjenester, og se hvor mye de betaler per klikk. Forskjellene kan være svært store.

På statistikken som nå ligger for tirsdag, er Eniro den klare vinneren. De har gitt tjenestens kunder over 30 000 treff, mens Gulesider.no bare har gitt 4 000. Dette virker skjevt ettersom Gulesider og Eniro er omtrent like store på TNS-Gallups statistikk.

Forklaringen er at Gulesider.no i større grad er en opplysningstjeneste for telefonnumre, og dermed ikke gir så mange klikk på selskapenes hjemmesider, men allikevel kan gi mange kunder, forklarer Høgset. Dette bør man ta med i beregningen når man leser statistikken.

Det er også verdt å merke seg at bannerannonsering kan bidra til å bygge opp et merkevarenavn mer enn en katalogoppføring, noe som ikke vil vises på brukernes egen statistikk, som også inkluderer annonsering på nettsteder.

ABC Startsiden er i denne statistikken plassert sammen med søkemotorene, og er størst blant disse. Med 12 000 treff er de nest størst uansett kategori.

Det som nok vil overraske mange, er at Google er så mye mindre enn Eniro. Med 7 500 treff må Google se seg slått med en faktor på fire av Eniro. Forutsett at dette tallet er representativt, skyldes det trolig at folk bruker Eniro og Google til forskjellige formål. Google brukes mer til generelle søk, mens de norske tjenestene brukes mer til å søke etter norske bedrifter.

Til toppen