Vil bli nettbutikkenes «Ryan Air»

Nettbutikken Stretto styrker blikket på IT-forbrukermarkedet med oppkjøpet av Megabyte.

Stretto, en av Norges større nettbutikker innenfor datautstyr, vokser videre gjennom overtakelsen av nettbutikken Megabyte. Kjøpet er et ledd i vekststrategien til Stretto, heter det i en pressemelding

– Gjennom overtakelsen av Megabyte får vi et bedre fotfeste i forbrukermarkedet. Inntil nå har vi fokusert på bedriftsmarkedet, sier administrerende direktør Lasse Sten i Stretto.

Stretto har som mål å være den aktøren med lavest priser i markedet.

– Lager og logistikk håndterer andre for oss. Når vi verken har risiko eller kapitalbinding på varelager kan vi selge med lave marginer, sier Sten.

2004 var Strettos første driftsår. Selskapet omsatte for 26,6 millioner kroner, og fikk et resultatet før skatt på 1,2 millioner kroner. Per 31. mai har Stretto passert fjorårets omsetning og resultat. Selskapet antar at omsetningen i 2005 vil ligge rundt 70 millioner kroner. Det legger opp til både videre organisk vekst og oppkjøp av selskaper.

– Dette markedet skal konsolideres. Med vår prisstrategi ser vi ikke bort fra at vi er med å framskynde denne prosessen. Vårt mål er et at Stretto skal være nettbutikkenes svar på Ryan Air. Lave driftskostnader kommer sluttkundene til gode, samtidig som vi tjener penger. Det betyr også at vi kontinuerlig vurderer andre aktører i markedet for eventuell overtakelse, sier Sten.

Markedet for nettbutikker som selger datautstyr og datarelaterte produkter tar fortsatt markedsandeler fra de tradisjonelle aktørene, som sliter med høye administrasjons- og driftskostnader.

Strettos to hovedområder er nettbutikken stretto.no og outsourcing av hjemme-PC-ordninger til virksomheter innenfor offentlig og privat sektor. Sten mener store volumer fra salg av hjemme-PC gir han en sterk forhandlingsposisjon, som kommer kundene i nettbutikken til gode.

    Les også:

Til toppen