BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil bli størst på Internett-sikkerhet

Det internasjonale sikkerhetsselskapet Symantec har en stund vært representert med kun én person i Norge, men nå har de blitt seks og har måttet flytte ut av sjefens hjem og inn i nye lokaler. De videre planene er mange.

Therese Werenskiold
3. okt. 2000 - 08:51

Under en slags "flytte hjemmefra"-markering fortalte Symantec-sjef Henrik Amundsen Vaage at sikkerhetsselskapet nå - i tillegg til å ha seksdoblet antall ansatte i Norge (fra én til seks) - er i ferd med å endre strategi.

Fra å kun være kjent som en antivirusleverandør vil Symantec dekke sikkerhetsbehovet hele veien. Både for hjemmemarkedet (ved å tilby et sikkerhetsopplegg som blant annet skal kunne hindre barn i å se på pornosider på nettet), og for bedriftsmarkedet (programmer som skal kunne beskytte mot datainnbrudd, egne filtreringsprogram for arbeidsgivere, og antivirusprogrammer.)

- Det finnes 22 millioner pornosider på nettet, og mange barn har sett dette. Symantec vil lage et sikkerhetsopplegg for nettsider, en URL-filtreringsteknologi for hjemmemarkedet, en slags aldersgranse på Internett, som gir foreldrene tilbake kontrollen, sa en entusiastisk Vaage.

Symantec har også inngått en avtale med Nextra som blant annet innebærer at over 3000 grunnskoler har fått dette Internett-sikkerhetsprogrammet. De to selskapene har også inngått en av tidenes største antivirus-kontrakter: Denne avtalen kan du lese mer om her.

Når det gjelder den nye strategien mot bedriftsmarkedet, sier Vaage at Symantec vil lage en plattform som skal kunne gi et totalt sikkerhetsbilde. Dette innebærer levering av teknologigrensesnittet i tillegg til et service- og konsulentapparat.

Og visjonene er klare.

- Vi skal reposisjonere oss, endre logoen, vi skal gå fra å være "en antivirusleverandør" for forbrukerne til å bli leverandør av "internettsikkerhet" for store bedrifter. Vi vil være lederen på internettsikkerhet, sier Vaage som mener det er en fordel å være en internasjonal bedrift når disse målene skal nås.

Han legger vekt på at bedrifter skal kunne beskytte seg mot DoS-angrep (tjenestenekt-angrep), hacking og generell datakriminalitet.

Når logoen er endret og den gråhårete Peter Norton (som sikkert mange av forbrukerne er blitt glad i også, han er liksom traust og trygg..) er fjernet, skal selskapet i gang med en tung markedsføringskampanje.

En ny og gratis tjeneste Symantec tilbyr er "Scan me", hvor man blant annet kan få sjekket den totale sikkerheten på ens maskin når man surfer. Denne kan kjøres fra Symantecs norske nettsider. Man kan også her sjekke nettsteders sårbarhet overfor trojanske hester.

Samtidig skal bedriftskunder endelig kunne kjøpe lisenser elektronisk.

- Bedrifter som skal ha flere enn 2000 lisenser kan kjøpe disse elektronisk i løpet av denne måneden. Mindre bedrifter (som skal ha minst ti lisenser) skal kunne kjøpe disse elektronisk fra mai neste år, sier Vaage til digitoday.no.

Forbrukere som kjøper én og én lisens kan allerede nå laste ned og kjøpe disse gjennom ulike nettbutikker.

Mer om sikkerhet, virus og trojanere finner du her:


Symantec med brannmur for bedriftens telependlere
Virus rammer PDA-pirater
Symantec kjøper sikkerhet for 8,9 milliarder
Donald Dick-trojaner spres i Filippinene
Virus-skremsel om mobiltelefoner
Vern mot lugubre nedlastinger i arbeidstiden

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.