Lenovos toppsjef, Yang Yuanqin, har lagt strategien for hvordan selskapet skal bli den dominerende aktøren i markedet for PC-er, nettbrett og smarttelefoner. (Bilde: Nelson Ching/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Vil bli verdens største

Her er Lenovos strategi for å ta HP og Samsung.

Den kinesiske PC-produsenten Lenovo gikk tidligere i år forbi HP som verdens største produsent av PCer, dersom vi skal tro Gartners sine anslag. Ifølge IDC er HP en hårsbredd fremfor, men kineserne kommer i et rasende tempo.

Lenovo melder selv at de har blitt den største produsenten av bærbare PC-er med en markedsandel på 16 prosent.

Lenovo har vokst raskere enn sine fire største konkurrenter tre år på rad, samtidig som de har beholdt en sterk lønnsomhet. Nå varsler Lenovoas toppsjef, Yang Yuanqing, at de vil angripe det svært lukrative markedet for nettbrett og smarttelefoner.

Strategien har vært å beskytte de markedene der de har et sterkt fotfeste, i første rekke er dette PC-markedet i Kina, og angripe markeder med stor vekst. Lenovo har identifisert markedet for nettbrett, smarttelefoner og smart-TV i hjemmemarkedet Kina samt det globale markedet for nettbrett som satsningsområde fremover.

Det er denne strategien de skal bruke for å mose HP i markedet for PCer, og ta opp kampen med Samsung i markedet for smartmobiler.

Lenovos salg av smarttelefoner har nesten tredoblet seg de første seks månedene i år fra samme periode i fjor, noe som illustrerer vekstpotensialet i det kinesiske markedet.

Omsetningen for hele Lenovo gikk fra 7,8 milliarder dollar i fjor til 8,7 milliarder dollar samme kvartal i fjor. Dette gir en vekst på 11 prosent. Nettoresultatet endte på 162 millioner dollar i kvartalet, mot 144 millioner dollar samme periode i fjor.

– Vi er positive til deres utvikling innen smarttelefoner. Lenovo vil gjøre det bedre enn de andre i PC-markedet, men dette er et stagnerende marked. Dersom selskapet kan levere på smarttelefon-siden er det bra, sier en analytiker til Bloomberg News.

Windows 8-baserte nettbrett skal være med å gjøre Lenovo til en dominerende aktør i teknologimarkedet.
Windows 8-baserte nettbrett skal være med å gjøre Lenovo til en dominerende aktør i teknologimarkedet. Bilde: Lenovo

At Lenovo i første omgang konsentrerer seg om Kina som satsningsområde for smarttelefoner er ikke så rart. Her er vekstpotensialet fremdeles svært høyt og selskapet har allerede en meget god tilstedeværelse. Dessuten har kineserne en tendens til å velge lokale produsenter når de skal investere i telefoner.

Det er bare to år siden Lenovo startet med smarttelefoner i det kinesiske markedet, og selskapet selv hevder de nå er nummer to i dette markedet. Samsung er den største aktøren, men veksten er størst hos Lenovo, ZTE og Huawei. Spørsmålet er da når Lenovo vil satse på smarttelefoner i verdensmarkedet.

    Les også:

Til toppen