Vil bort fra klikkbasert annonsering

Gunnar Sellæg i Aftenpostens annonsenettverk PrimeTime, tror annonsørene vil oppfatte Internett mer seriøst dersom fokus blir dekning og frekvens istedenfor antall klikk.

- Vi tror Internett har blitt kommunisert litt feil, og ønsker å øke seriøiteten, sier Gunnar Sellæg.

Han er daglig leder i Aftenpostens annonsenettverk, PrimeTime, som nylig har gjennomført en leserundersøkelse blant 60 norske nettaviser.

Annonsørene kan nå "boltre" seg i data om leserne til blant annet aftenposten.no, firda.no og nordlys.no, skriver selskapet i en pressemelding.

Undersøkelsen, som ble gjennomført i samarbeid med ResearchLab, hevdes å være den mest omfattende markedsundersøkelsen på nett noensinne i Norge, med sine 28.606 intervju.

Målet er selvsagt å tjene mer penger i det knusktørre annonsemarkedet.

- Medierådgiverne har inntrykk av at annonsørene ikke bare er opptatt av klikk, men i stadig større grad opptatt av hvem man treffer og hvor man treffer dem. Med andre ord betyr dette at annonsørene stort sett har samme behov for dokumentasjon når de skal annonsere på Internett som i andre tradisjonelle medier, sier Sellæg.

Han tror det vil være lurt å målgruppedefinere mer og selge annonser på dekning og frekvens istedenfor klikk.

- Det blir å ta Internett tilbake til den type annonsering som de drev med allerede før Kristus, nemlig plakaten. Vi vil henge opp plakater på Internett. Da blir det lettere for annonsørene å forstå dette mediet, og også å sammenlikne det med andre, tradisjonelle medier, tror Sellæg.

Eirik Mikalsen i Synergi RF mener at lokalavisenes nettutgaver lenge har vært interessante for medierådgiverne, men at det har vært veldig tids- og kostnadskrevende å skulle forhandle med hvert kontor.


- Ved annonsering i de lokale nettavisene får vi i tillegg et økt behov for informasjon om blant annet demografiske data, noe den enkelte nettavis hittil har hatt lite ressurser til å gi oss. PrimeTime opererer som ett kontaktpunkt for flere nettaviser over hele Norge, og det gjør jobben vår mye enklere. Undersøkelsen som nå er gjort er et skritt i riktig retning for å fremskaffe og tilrettelegge den informasjon som trengs ved annonsering på Internett, sier Mikalsen i pressemeldingen.

Til toppen