Vil bruke personlig informasjon til annonser

Microsoft skal nå utnytte informasjonen brukere legger igjen når de tar i bruk Hotmail og Messenger.

Etter å ha sett hvordan Google vokste seg gigantisk på rekordtid takket være sine gratis tjenester finansiert med relevant reklame, har Microsoft kastet seg inn i kappløpet om å tilby gratis reklamefinansierte tjenester.

Reklame kan være irriterende og oppleves som forstyrrende støy for forbrukerne, men dersom den oppleves som relevant forsvinner mye av irritasjonen. I tillegg pleier den da også å gi bedre effekt for annonsørene.

For å klare å servere mest mulig relevant reklame, har Microsoft ifølge Yahoo News, begynt å koble sammen informasjon om brukernes søkevaner fra flere av selskapets gratistjenester.

Ved hjelp av cookies, kan Microsoft koble sammen informasjon som brukere opplyser når de registrerer seg for en gratis epost på Microsofts Hotmail-tjeneste, Messenger og andre tjenester som selskapet tilbyr gratis.

Informasjonen brukes til å bygge opp informasjon om forskjellige typer profiler. Et eksempel kan ifølge Yahoo News være kvinner over 30 år som regelmessig leser finansielle nyheter.

Denne typer målrettede annonser kan man som regel ta bedre betalt for, enn mer generelle annonser.

Etter sommeren lanserte Microsoft et nytt egenutviklet annonsesystem som skulle hjelpe selskapet i kampen mot Google og Yahoo, men det skal bare ha gitt en økning i annonseinntektene på marginale fem prosent.

Dette nye systemet skal i testperioden ha gitt selskapet en økning av sjansen for at brukere klikker på en annonse med hele 76 prosent, ifølge Adam Sohn, en av selskapets direktører i Online Services divisjonen.

Verken Microsoft eller de andre aktørene er ukjente med kritikken om at selskapene etterhvert får for mye informasjon om sine kunder, men de hevder at opplevelsen av mer relevant reklame oppveier for dette.

- Vi tror at hvis vi kan tilby en bedre opplevelse innen både reklamen og innholdet, så vil folk bruke mer tid på vårt nettverk, sier Sohn til Yahoo News.

Til toppen