Teknologiselskapet Making Waves, med toppsjef Dag Honningsvåg i spissen, blir nå del av et større nordisk kommunikasjonsmiljø.

Vil bygge nordisk kjempe

Med basis i norsk teknologimiljø.

Det teknologitunge webmiljøet i Making Waves har vokst kraftig i Norge de siste årene. Nå har eierne, som stort sett består av nåværende og tidligere ansatte, bestemt seg for å bli en del av et større miljø. Men i stedet for å bli kjøpt opp har de vært med på en storstilt konsolidering av det nordiske kommunikasjonsmarkedet.

Under paraplyen The North Alliance (NOA) har de samlet de svenske byråene Åkestam Holst, Great Works, Bold, Promenad og Knock samt danske byrået&Co. Sammen med Making Waves er målet å skape den største nordiske aktøren innen reklame, design og teknologi.

For å finansiere det hele har oppkjøpsfondet CapMan Buyout kommet inn på eiersiden med 63 prosent av aksjene. Hva de har skutt inn av kapital er ikke kjent, men Making Waves-direktør Dag Honningsvåg forteller til digi.no at alle de største, og fremdeles ansatte, aksjonærene i Making Waves har reinvestert sin kapital i det nye selskapet.

Dette har skjedd ved at The North Alliance har kjøpt samtlige aksjer i Making Waves, og hentet aksjekapital fra tidligere eiere som blir sittende igjen med en minoritetsandel.

Totalt vil det være 450 ansatte i det nye selskapet, hvorav Making Waves står for 300. Det Oslo-baserte selskapet har 200 ansatte i Oslo og 100 ansatte i Krakow. Det er altså teknologitunge Making Waves som er «grunnstammen» i det nye selskapet. Making Waves og de andre byråene vil beholde sine respektive merkenavn.

– Dette har blitt tatt i mot med stor entusiasme av våre ansatte, sier Honningsvåg til digi.no tirsdag morgen. Han trekker frem at de vil få større muligheter og tilgang på bredere kompetanse innen reklame og design i den nye organiseringen. Dette har også kundene, forteller Honningsvåg, satt pris på.

Hovedkontoret for The North Alliance blir i Oslo, men dette blir en forholdsvis liten konsernoverbygning ledet av Thomas Høgebøl. Han var tidligere leder for kommunikasjonsbyrået McCann Worldgroup i Norge og Nord-Europa. Det skal ha vært han som tok initiativet til den nye konstellasjonen.

    Les også:

Til toppen