Dag Olav Norem er ansatt som sjef for mobil i en av Norges mest brukte nettjenester, Finn.no. Nå vil han bygge opp landets sterkeste fagmiljø innen mobil i selskapet - uten bruk av konsulenter. (Bilde: Caroline Roka)

Vil bygge Norges beste mobilmiljø

Finn.no varsler storoffensiv.

Tidligere i år ble Dag Olav Norem ansatt som produktdirektør for mobil i rubrikk-giganten Finn.no. Norem kom fra en tilsvarende jobb i Opera Software, et selskap han har jobbet for siden 2001, med noen eksotiske unntak: Han har vært innom Yahoo! Mobile i San Francisco og comScore Networks i perioden 2005 til 2008 før han kom tilbake til Opera.

Norem har altså arbeidet innen mobilt internett i hele sitt yrkesaktive liv. Nå skal han hjelpe en av Norges klart største nettjenester til å bli bedre på mobilen. I uke 26 hadde rubrikk-giganten svimlende 183 millioner sidevisninger. Det er mer enn dobbelt så mye som VG hadde i samme periode. Men også for en gigant som Finn.no er mobile flater en utfordring.

– Mobilen gir en rekke nye muligheter, som lokasjon, kamera og kartintegrasjon. Men også nye kontekster ettersom alle går med en internetterminal i lomma. Det er lav terskel for å ta den i bruk. Utfordringen er at det i dag er tre forskjellige kanaler [desktop, nettbrett, mobil] og at brukeren hopper mellom dem. Skal vi lykkes må tjenesten være sømløs, sier Norem til digi.no.

Hans jobb blir å sy sammen denne linjen fra desktop til mobiltelefonen, via nettbrett i alle mulige størrelser. Stikkordet er at opplevelsen av å være på Finn.no skal være den samme. Samtidig er det viktig å nyttiggjøre seg av de mulighetene mobiltelefonen for eksempel kan gi.

– For eksempel innen motor og eiendom kan det være mulig å lage tjenester som gjør at finn.no kan bli mer hjelpsom gjennom evaluerings- og kjøpsprosessen, via mobilen, sier Norem som ikke vil røpe for mye av hvilke planer selskapet har med tanke på nye tjenester.

Det første en aktør som skal bevege seg fra desktop til mobil må ta stilling til, er om man skal bygge en egen app eller gjøre det via enhetens nettleser.

– Her er jeg helt pragmatisk. Det er fordeler og ulemper. Men det er kritisk å være tilstede på mobilweb. Det må man etter min mening ha som minimum, så kan man vurdere om man skal ha en responsive design, som gjør at man kan ta den eksisterende nettsiden og tilpasse mobil eller om en skal ha en egen plattform. Det siste har vi valgt, men det er et valg man kan diskutere opp og ned i evigheten, sier Norem.

– Grunnene til at man benytter egne apper er flere, men først og fremst fordi man trenger nytte av maskinvaren, for eksempel til grafikktunge spill eller API-er mot funksjonalitet. Dersom tjenesten krever mye interaksjon er også en egen app ofte å foretrekke. Men det er også viktig hvilke forventinger brukerne har og ikke minst konkurransesituasjonen. Å ha en egen app kan være viktig bare fordi konkurrenten har det, sier Norem til digi.no.

Den kanskje største utfordringen for de som orienterer seg på de mobile bredder er de ulike plattformene. Skal man dekke spekteret må en forholde seg til desktop, iOS til iPhone og iPad, Android til både mobil og nettbrett samt kommende Windows-plattform tilpasset alle enhetene.

– Mobilverdenen er langt mer kompleks enn desktop, men det er mindre komplekst i Norge enn i for eksempel USA fordi smartmobilpenetrasjonen er så høy. På m.finn.no [finn.nos mobiltilpassede nettsider] er det bare tre prosent av trafikken som kommer fra andre OS-er enn Android og iOS, sier Norem.

Han forteller at det er iOS som er standarden som gjelder når vi kommer til egne apper. Fordelingen er ca.60/40 i favør iOS mot Android på smartmobil. Innen nettbrett er iOS mye større.

– Man får mest igjen for pengene ved å satse på iOS først, men vi ser med høy interesse på Android fordi det vokser så raskt, sier Norem.

Når det kommer til WinPhone er ikke Norem spesielt begeistret.

– De har gjort en god jobb på plattformen, og du kan ikke beskylde Microsoft for å ha laget en iPhone-kopi. Hadde du spurt meg i fjor høst ville jeg sagt at de vil få en betydelig posisjon. Det er rom for tre ulike plattformer, og jeg tror operatørene ønsker det. Men jeg er skuffet over utviklingen siste året, og er svært usikker akkurat nå. De har ikke fått et godt nok moment, sier Norem som sier at de ikke enda har store planer for å lage noen produkter tilpasset denne plattformen.

– Microsoft og Nokia har vært veldig aktive med å lobbe utviklere, men Finn.no er en veldig kompleks tjeneste og det er krevende å gå løs på en ny plattform. Vi følger markedet tett og har kontinuerlig vurderinger av plattformer, men så langt har vi ingen utviklere for WinPhone.

Norem forteller til digi.no at de nettopp har signert tre nye utviklere for API og Mobilweb. Nå skal de ha flere, og da særlig for app-utvikling. Til sammen skal finn.no sin mobilavdeling bestå av ca 20 personer innen utgangen av året.

– Akkurat nå har vi ute fire stillinger. Vi ser etter to iOS og to Android utviklere. Vårt mål er å bygge opp det beste teknologimiljøet på mobil i Norge og da er vi avhengig av å ha kompetansen i eget hus. Vi håper jo på at det er mulig å få tak i gode folk for vi har veldig morsomme prosjekter å jobbe på.

– Mobilutvikling i Norge har vært mye basert på konsulentbruk, men ser vi til for eksempel Silicon Valley så er ingen av de tyngste utviklerne ansatt i konsulentselskaper. De beste jobber der produktene og tjenestene lages, slår Norem fast.

    Les også:

Til toppen