Vil bygge PC-er med Playstation-prosessor

Toshiba har utviklet en versjon av Playstation-prosessoren Cell for bruk i vanlige PC-er.

Sonys Playstation 3 drives primært av en prosessor som kalles Cell Broadband Engine. Denne er utviklet i et samarbeid mellom Sony, IBM og Toshiba. I tillegg til i spillkonsollen, benyttes prosessoren i dag primært i enkelte bladservere.

    Les også:

I forrige uke kunngjorde Toshiba at selskapet har laget en ny prosessor basert på Cell. Denne kalles SpursEngine og skal være designet for å bringe regnekraften fra Cell over i annen konsumentelektronikk. Den skal blant annet åpne for nye nivåer med realisme og bildekvalitet i forbindelse med videoprosessering.

Toshiba skal i neste uke vise fram en prototyp av SpursEngine under messen Ceatec Japan 2007. Prosessoren vil under demonstrasjonen være integrert i en bærbar PC. Under demonstrasjonen skal Toshiba vise fram prosessorens evner innen prosessering og manipulering av 3D-bilder. Dette inkluderer sanntids forvandling av hårfrisyrer og makeup som umiddelbart gjenkjenner og prosesserer endringer i posisjon, vinkel og ansiktsuttrykk, for så å gjengi disse som datagrafikk.

SpursEngine er en hjelpeprosessor som vil fungere i samarbeid med en vertprosessor. Den skal smelte sammen den flerkjernede Cell-teknologien med Toshibas egen teknologi for bildeprosessering.

SpursEngine vil bestå av fire av Cells SPE-er (Synergistic Processing Element), noe som er halvparten så mange som i den originale utgaven. Dessuten vil SpursEngine ha dedikert maskinvare for koding og dekoding av MPEG-2 og H.264-video. Dette, kombinert med programvare for sanntidsprosessering, gir i dag en løsning som er klokket til 1,5 GHz og som trekker mellom 10 og 20 watt.

SpursEngine benytter 32 bits XDR DRAM (eXtreme Data Rate Dynamic Random Access Memory) som arbeidsminne, en minnetype som skal kunne levere store mengder mediedata med høye overføringsrater. Prosessoren skal være kompatibel med PCI Express.

Toshiba skal begynne å markedsføre SpursEngine for bruk i ulike typer digitale konsumentprodukter, både fra selskapet selv og fra andre, så snart selskapet har fullført spesifikasjonen for kommersielle produksjon.

Til toppen