BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil dominere mobil-opplevelsen

Men Facebook kommer ikke med noen egen telefon.

Facebook Home vil gjøre Facebook-innholdet langt mer dominerende på brukerens smartmobil.
Facebook Home vil gjøre Facebook-innholdet langt mer dominerende på brukerens smartmobil. Bilde: Facebook
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. apr. 2013 - 10:49

Forventningene i forkant av Facebooks Android-arrangement i går var så store at virkeligheten nesten var nødt til å bli et aldri så lite antiklimaks. Facebook kom verken med en egen Facebook-mobil eller en egen utgave av Android. I stedet introduserte selskapet en skall-applikasjon som blant kan skifte ut låse- og hjemmeskjermen til enkelte eksisterende og kommende Android-mobiler med en Facebook-orientert opplevelse.

Applikasjonen heter Home og vil bli gjort tilgjengelig i Google Play Store den 12. april. I første omgang vil applikasjonen bare være tilgjengelig for HTC One, HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy S III og S 4, samt Samsung Galaxy Note II. Listen vil bli utvidet i månedene framover.

Det skal også komme smartmobiler hvor Home er forhåndsinstallert. Den første heter HTC First og skal komme i salg den 12. april gjennom den amerikanske mobiloperatøren AT&T.

Hele målet til Facebook er å få brukerne av smartmobiler til å bruke enda mer tid på tjenesten enn de gjør i dag. Facebook-sjef Mark Zuckerberg sier til Wired at Facebook allerede står for 23 prosent av tiden amerikanere bruker på sine smartmobiler. Tallene stammer fra comScore.

 <i>Bilde: Facebook/comScore</i>
Bilde: Facebook/comScore

En tilsvarende undersøkelse gjort av Flurry viser dog litt andre tall.

Facebooks Home-applikasjon skal sørge for at Facebook-aktiviteter som Messenger ikke forsvinner helt ut av syne når man bruker andre applikasjoner.

Home inkluderer også ny «launcher», altså et sted hvor brukeren kan starte sine andre favorittapplikasjoner. Om denne også støtter widgets, er uklart.

Det viktigste er likevel at låse- og hjemmeskjermene til Home er totalt dominert av Facebook-begivenheter. Så fort man drar mobilen opp av lomma berører skjermen, vil man få de siste oppdateringene fra sine Facebook-venner.

I intervjuet med Wired sier Zuckerberg at Facebook har mulighet til å nå ut til langt flere på denne måten enn om selskapet hadde lansert sin egen telefon. Han mener at det bare er iPhone som er i stand til å selge stort mer enn 10-20 millioner eksemplarer.

– Hvis vi hadde bygget en telefon, ville vi bare ha nådd ut til 1 eller 2 prosent av våre brukere. Vi ønsket å gjøre så mange telefoner som mulig om til «Facebook-mobiler». Det er det Facebook Home handler om, sier Zuckerberg til Wired.

På spørsmål om det ikke er ironisk at Facebook knytter sin mobilstrategi til Googles operativsystemet, svarer Zuckerberg at det ikke er så mange broer mellom Facebook og Google, men at Facebook støtter Googles åpne filosofi.

– Vi har et ganske godt partnerskap med Apple, men de vil eie hele opplevelsen selv, sier Zuckerberg.

Venturebeat har fått en kommentar fra Google om Facebook Home.

– Android-plattformen har bidratt til utviklingen av hundrevis av ulike typer enheter. Dette nyeste samarbeidet demonstrerer åpenheten og fleksibiliteten som har gjort Android så populær, og det er en seier for brukere som ønsker en skreddesydd Facebook-opplevelse fra Google Play – hjertet i Android-økosystemet – sammen med deres favorittjenester som Gmail, Søk og Google Maps, sier en Google-talsmann til Venturebeat.

Slik er Facebook Home integrert med resten av Android-mobil. <i>Bilde: Facebook</i>
Slik er Facebook Home integrert med resten av Android-mobil. Bilde: Facebook

Likevel betyr Facebook Home trolig at Google-tjenestene blir mindre synlige enn det de vanligvis er på Android-mobiler.

Facebook har de siste årene begynt å putte stadig mer annonser og annet innhold som brukerne ikke har bedt om, inn i feeden. I første omgang vil dette ikke være til stedet i feeden som vises på låse- og hjemmeskjermene (Cover Feed), men Zuckerberg sier til The Next Web at dette kommer etter hvert.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

The Next Web skriver også at nyheten fra Facebook har blitt godt mottatt på børsen. Verdien på Facebook-aksjen steg med 3,09 prosent i går. Samtidig falt verdien på Google-aksjen med 1,38 prosent.

En video fra gårsdagens presentasjon finnes her.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra